VR inom yrkesprogram Nobelgymnasiet
Bakgrund
Efter flera nationella och regionala omvärldsspaningar såg vi att möjligheterna med VR-tekniken skulle kunna användas inom gymnasieskolan för att öka elevernas motivation och måluppfyllelse.
Angreppssätt
Vi valde att testa VR i ett projekt och såg att detta skulle kunna genomföras via medel från Teknikerjakten. Under projektets gång har fokus ändrats från att jobba brett mot alla skolor och program, till att främst riktas mot Nobelgymnasiets yrkesprogram Fordon, El- och energi samt Barn- och fritidsprogrammet. Utrustningen har nu testats under drygt ett års tid och har nu implementerats i verksamheten.
Värde
Syftet med projektet var att öka motivation och måluppfyllelse på olika gymnasieprogram genom att ge ytterligare dimensioner till upplevelser och lärande via VR. Syftet var inte att ersätta digitala eller analoga läromedel, utan att bredda de pedagogiska alternativ som våra pedagoger och skolor ska kunna erbjuda. Det tydligaste exemplet är de mekanikappar som använts av elever inom fordonsprogrammet, där olika moment kunnat tränas av flera elever samtidigt, några fysiskt med riktiga bilar och några med VR-glasögon. VR-tekniken har även medfört oväntade men lyckade effekter, t.ex. att man i mekanikspelet inte kan gå vidare eller får minuspoäng om man inte håller ordning och reda på sina verktyg och lägger tillbaka på rätt plats. Flera elever har berättat att de lärt sig saker i VR-miljön som de sedan haft god nytta av när de ska göra det på riktigt.
Vill du veta mer? Hör av dig!
Om initiativet
Status
Implementeras
Samverkansområde
Utbilda för lärande och sysselsättning genom livets alla skeden
Aktörer
Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen
Teknik eller metod
VR