Lokala pensionärsföreningar kan få bidrag från kommunen både för att bedriva sin ordinarie verksamhet och för projektverksamhet.
Västra Torggatan 26, Bibliotekshuset
651 84 Karlstad
Öppettider: Måndag till fredag 08.00-16.30
Verksamhetsbidraget är till för att underlätta finansieringen av pensionärsföreningars ordinarie verksamhet.
Bidragets storlek grundar sig på antalet medlemmar i senaste årsredovisningen. Med medlem menas den som vid senast avslutat verksamhetsår var registrerad som medlem och boende i Karlstad samt har betalat medlemsavgift, dock lägst 100 kronor/år.
Bidraget gäller för det år det utbetalas men grundar sig på uppgifter för föregående verksamhetsår.
Verksamhetsbidrag söks på förhand för nästkommande år och söks årligen. Ansökan ska vara ifylld, inskickad och levererad senast den 1 november.
Din ansökan måste innehålla
Då en förening består av flera sektioner är det huvudföreningen som ska ansöka om bidraget. En förening som är organiserad i kretsar och avdelningar ska söka bidrag via sin krets eller sin avdelning.
För att ansöka via vår e-tjänst så fyller du i dina uppgifter direkt på hemsidan. Vid ansökan via e-tjänst måste hela ansökan fyllas i samtidigt eftersom uppgifterna i din ansökan inte sparas. Du kan välja att bifoga alla handlingar i e-tjänsten eller skicka dem separat via post.
För att ansöka om verksamhetsbidrag via post så fyller du i blanketten. Sen skickar den tillsammans med de andra ansökningshandlingarna till oss.
Projektbidraget är till för att pensionärsföreningar ska ha möjlighet att pröva ny verksamhet eller utöka sin verksamhet under en begränsad tid.
Bidrag till projektverksamhet fördelas efter prövning av varje enskild ansökan. Som projektverksamhet räknas:
Projektbidrag kan sökas när som helst under pågående verksamhetsår. Ansökan görs alltid för ett år i taget. Projekt som pågår längre än tre år betraktas oftast som ordinarie verksamhet. Ansökan sker antingen via e-tjänst eller post.
Då en förening består av flera sektioner är det huvudföreningen som ska ansöka om bidraget. En förening som är organiserad i kretsar och avdelningar ska söka bidrag via sin krets eller sin avdelning
För att ansöka via vår e-tjänst så fyller du i dina uppgifter direkt på hemsidan. Vid ansökan via e-tjänst måste hela ansökan fyllas i samtidigt eftersom uppgifterna i din ansökan inte sparas.
För att ansöka om verksamhetsbidrag via post så fyller du i blanketten. Sen skickar den tillsammans med de andra ansökningshandlingarna till oss.
Föreningar som tidigare mottagit projektbidrag ska efter avslutat projekt eller i samband med ny ansökan fylla i en återrapportering av projektet och skicka den till oss.
För att din förening ska kunna ansöka om bidrag ska den
Sammanslutningar av föreningar och avdelningar inom samma riksorganisation och med gemensam kretsstyrelse eller motsvarande kan också ha rätt till bidrag.
Sidan uppdaterad: 2024-01-31