Första bokbussen
Karlstads första bokbuss, kanske den som nämns i brevet.

Brev från en bussälskare

Att medborgare engagerar sig i kommunens verksamhet är inget ovanligt. Men mindre vanligt är att det kommer in synpunkter som är så engagerade, och så genomsyrade av oförställd omsorg om hur kommunen ska sköta både verksamhet och egendom, som i ett brev vi hittade i Karlstadsbuss AB:s arkiv.

Den 22 januari 1954 kom ett brev till Karlstads Bussaktiebolag, som det vid tiden hette, från signaturen XLG. Med entusiasm, värme och stor sakkunskap ges en hel rad förslag om hur bolaget kan, eller snarare skall, förbättra sin verksamhet.

Brev från en bussälskare sid 1
Brev från en bussälskare sid 2

Här följer en avskrift av brevet:

"Karlstad d. 22.1.54.

Kära Bussaktiebolag!

Jag skall, fastän jag inte har med det att göra, räkna upp några ändringar, som ni skall göra på era bussar:

S435: Den här bussen har förlorat något av sin forna glans och ståtlighet sedan ni gjorde om den, men den visar fortfarande att den har krut kvar! Jag tycker att ni skall sätta tre dörrar på den. Ni tycker kanske att vad skall 3 dörrar vara till på den korta vagnen! Men, handen på hjärtat! Är inte S507 och S508 lika korta? De har ju 3 dörrar!

S1115: Var har ni gjort av gamla hederliga 1115? Den var en av de finaste och längsta bussarna ni någonsin haft! Den gjordes om på samma gång som S435. Ni hade den sedan i trafik ett par år, men vad blev det av den sedan? Kan ni inte ta, om ni inte redan sålt den, sätta den i trafik igen? Det skulle göra mig mer än lycklig!

Var har ni gjort av dessa gamla bussar?: S1088, S940? S3303 och 7452 vet jag att ni har sålt till Kristinehamn, och likaså att ni sålt S4040 till Biblioteket, men var har ni gjort av 1088 och 940? Kan ni inte förevisa både 1088, 940 och 1115 på stora torget d. 25/1 så jag får se om de verkligen är i liv.

S260 och 319 vet jag inte var de är men om de finns kvar låt dom inte stå och rosta sönder i regn och snö utan kör in dem i garaget, det mår de bättre av!

S224: Tycker ni inte att 224 är lite väl lång för att bara ha 2 dörrar? Sätt 3 dörrar på gamla hederliga 224, så den kommer till sin fulla rätt!

S317: 317 som är lillebror till 224 kan ni väl också göra något åt! Sätt fast-konduktör på S317 liksom ni gjorde på storebror 224, annars blir det väl orättvist? Samt sätt in en rulle med siffror här (tecknad bild av skylt) på 317, där är det ju såvitt jag kan se ingenting. Annars är 317 en av de bästa bussarna. S401 som ju numera är halvbror till S435 kan ni också sätta 3 dörrar på! S438 kan ni också sätta 3 dörrar på, den är ju precis lika lång som de nya 616, 617, 618, 619!

Den nya Råtorpsbussen (S509) kunde ni väl sätta in en skyltrulle där (tecknad bild på del av buss).

De övriga bussarna S500, 501, 502, 507, 508, 534, 214, 403, 616, 617, 618, 619, 566, 567, 568, 574, 575 samt 509 tycker jag är bra!

Ni kunde väl ändra även de stora skyltarna (tecknad bild av skylt), det kostar väl inte på så mycket? Ibland står det t ex. så här på en buss till Råtorp eller annan linje (tecknad bild av skylt med text 2 St. Torget. Så här skall det stå: (tecknad bild av skylt med text 2 Råtorp). Vem skall då veta att det är Råtorpsbussen? På en del äldre bussar kanske inte de nyare linjerna finns uppskrivna därframme på bussen, men då kunde ni väl sätta dit även de linjerna?

Och så till sist: Montera in tryckknappar som man trycker på när man skall gå av uppe vid fönstret (tecknad bild av fönster och knapp) samt på stängerna på samtliga bussar som ej har det, ty de flesta gamla käringar begriper inte att knapparna sitter i taket eller på andra för dom oåtkomliga ställen.

Högaktningsfullt sign XLG i K-d".

Sidan uppdaterad: 2023-12-01

15 Juni 2024