Liten dansös
Konstnär: Torsten Fridh
Teknik/material: Brons
År: 1957
Adress: Frödingparken.
Om konstverket
En flicka i djup koncentration står omedveten, eller obrydd, om omgivningens blickar och speglarnas reflektioner. Hon väntar. anske har hon en kort paus från föreställningen bakom kulisserna, en paus i repetitionerna från balettlektionen. Hon betraktar sin hand. Hon har precis upptäckt något som upptar hennes intresse. Kanske vandrar hennes tankar iväg till något avlägset minne. Hon är i färd med att upptäcka sig själv och världen runt omkring. Hon väntar. Har inte bråttom, passar på att stäcka ut fotleden.
Ett grundläggande moment i konstutbildningar är att teckna och forma efter modell. Modellen ombeds exempelvis att stå i kontrapost (Från italienskans contrapposto som betyder »motställning«), med ena benet lätt böjt så att höften sluttar lätt nedåt och den ena axeln lätt höjd så att överkroppen sluttar i en motstående vinkel.
Ögat och handen tränas i att inte se kroppen som ett biologiskt system av sammanhängande kroppsdelar, utan som tredimensionella volymer med olika riktningar: cylindrar, sfärer, koner och lådor. Ögat och handen tränas i att se rörelser, spänningar och tyngdpunkter i, och mellan, dessa olika volymer.
Torsten Fridhs skulptur Liten dansös, är ett exempel på en avbildning av människan i en tradition med rötter i antikens Grekland. Det finns ett fotografi på konstnären när han arbetar med förlagan till skulpturen efter en levande modell. Ett barn är placerat på ett bord, framför henne står hennes avbild i naturlig storlek. Konstnärens blick är lika koncentrerad som flickans.
Det färdiga verket är gjutet i brons med en yta som är patinerad, en uttryck som åstadkoms genom att blanda olika salter, syror och kemikalier med varandra.
Om konstnären
Torsten Fridh föddes 1914 i Undersåker/Såahka och studerade på Kungliga Konsthögskolan i Stockholm på 40-talet. Han var initiativtagare till Konstnärernas Kollektivverkstad (KKV) 1969 och var dess ordförande, liksom han var ordförande för Skulptörförbundet som han grundade 1975. Som skulptör arbetade han i en mängd olika material såsom trä, betong och sten. Ett exempel på en offentlig gestaltning han skapat i sten är verket Protest placerat på Gärdet. En rest knytnäve, i röd granit, står som symbol för den ständiga kampen för ett rättvisare samhälle.
Text om konstverket och konstnären: Suzanna Asp.
Adress
Kungsgatan/Eneströmsgatan, Frödingparken.