Ansökan om serveringstillstånd

Ansökan om serveringstillstånd görs enklast i våra e-tjänster. Tänk på att avgiften måste vara betald för att vi ska handlägga din ansökan.

Inför din ansökan kan du gå igenom vår webbinformation, checklistan och läsa våra frågor och svar om serveringstillstånd.

Ansök via e-tjänst

Kontaktcenter kan hjälpa dig att hitta rätt blankett om du inte kan använda e-tjänst. Vi som arbetar med serveringstillstånd tar endast emot bokade besök.

Ansök i god tid

Från komplett ansökan tar det cirka tre till fyra veckor att handlägga ett stadigvarande serveringstillstånd och cirka fem till tio arbetsdagar för ett tillfälligt serveringstillstånd till slutet sällskap. Kunskapsprovet räknas inte in i handläggningstiden för komplett ansökan.

Guide

  1. Din ansökan registreras och handläggaren granskar dina ansökningshandlingar. Du får en återkoppling på om din ansökan är komplett eller behöver kompletteras.
  2. Om din ansökan inte är komplett får du en återkoppling via e-post eller brev. Du behöver då skicka in de uppgifter eller handlingar som saknas. Det kan handla om att det saknas någon uppgift, handling eller att du inte har betalt ansökningsavgiften.
  3. Handläggaren vänder sig till andra myndigheter och förvaltningar för att hämta uppgifter och lämplighetspröva dig och ditt bolag som söker serveringstillstånd.
  4. Beroende på vilka svar som förvaltningen får från andra myndigheterna och förvaltningar kan du behöva skicka in kompletterande uppgifter eller handlingar.
  5. Handläggaren gör en bedömning av de inkomna handlingarna och uppgifterna från myndigheterna/förvaltningarna och kontrollerar att de överensstämmer med vad lagen och riktlinjerna säger.
  6. Som sökande ska du visa att du har kunskaper om alkohollagstiftningen genom att göra ett kunskapsprov.
  7. Slutligen får du beslut på din ansökan, antingen bifall eller avslag. Blir beslutet om serveringstillstånd ett avslag kan du överklaga till Förvaltningsrätten i Värmland. Handläggaren skickar då information till dig om hur du överklagar. Tänk på att du måste överklaga beslutet inom tre veckor från det datum som du tar emot beslutet.

Avgift för ansökan om serveringstillstånd ska betalas i samband med att ansökan lämnas in. Tänk på att ansökningsavgiften inte återbetalas om du återtar din ansökan. Kommunen tar även ut en avgift för ändrade ägarförhållande i befintligt bolag.

Avgiften ska betalas in till Karlstads kommun innan handläggning av ärendet påbörjas. Betalar du via bankgiro ska namnet på bolag, organisationsnummer och referenskod anges. Betalar du via Swish ska organisationsnummer anges. 

När du ansöker via e-tjänst är kvitto eller skärmdump ett obligatoriskt dokument att bifoga.

Om du använder blankett ska kvitto eller skärmdump på inbetald avgift skickas till serveringstillstand@karlstad.se

Kontakta oss via samma e-postadress om du har frågor så hjälper vi gärna dig.

Avgiften betalas in på:

Bankgiro: 405-2213. OBS! Det är viktigt att du skriver följande referenskod: 3161 75038 296.

Swish: 123 664 91 98. Ange organisationsnummer.

Ansökningsavgifter

  • Stadigvarande tillstånd: 13 200 kronor.
  • Stadigvarande ändring i gällande tillstånd, exempelvis yta/tider/gemensamt serveringsutrymme: 4 700 kronor.
  • Tillfällig ändring i gällande tillstånd, inklusive gemensamt serveringsutrymme:
    2 100 kronor.
  • Ändrade ägarförhållanden i befintligt bolag: 7 200 kronor.
  • Tillfälligt serveringstillstånd till allmänhet för befintlig krögare i kommunen:
    Dag 1, 4 700 kronor
    Dag 2-7, avgiften gäller per dag: 1 100 kronor
    Dag 8-90, avgiften gäller per dag: 500 kronor.
  • Tillfälligt serveringstillstånd till allmänhet för ny krögare i kommunen:
    Dag 1: 6 800 kronor
    Dag 2-7, avgiften gäller per dag: 1 100 kronor.
    Dag 8-90, avgiften gäller per dag: 500 kronor.
  • Tillfälligt serveringstillstånd till slutet sällskap: 1 100 kronor.
  • Avgift för kunskapsprov andra kommuner: 1 600 kronor.
  • Avgift för kunskapsprov, per gång och person (ex vid byte av platschef el liknande): 1 100 kronor.

Anmälningsavgifter

Catering, anmälan och godkännande av lokal vid första tillfället: 400 kronor.

  • Catering, anmälan och godkännande av lokal som redan tidigare har godkänts: 100 kronor.

Tillsynsavgifter

Omsättning per år i kronor (fast avgift 1 600 kronor)

  • 20 000 – 51 000: 1 400 kr
  • 51 001 - 100 000: 4 100 kr
  • 100 001 – 250 000: 6 600 kr
  • 250 001 – 500 000: 11 500 kr
  • 500 001 – 1 000 000: 14 000 kr
  • 1 000 001 – 1 500 000: 16 800 kr
  • 1 500 001 – 2 000 000: 18 800 kr
  • 2 000 001 – 3 000 000: 23 000 kr
  • 3 000 001 – 4 000 000: 26 100 kr
  • 4 000 001 – 5 000 000: 29 300 kr
  • 5 000 001 - 6 000 000: 32 400 kr
  • 6 000 001 – 9 000 000: 35 300 kr
  • 9 000 001 – 12 000 000: 37 700 kr
  • 12 000 001 – 15 000 000: 39 200 kr
  • 15 000 001 – 18 000 000: 39 800 kr
  • 18 000 001 - 21 000 000: 40 200 kr
  • 21 000 0001 eller mer: 40 800 kr

Särskilt tillägg uteservering: 1 100 kronor.

Särskilt tillägg efter klockan 01.00: 1 100 kronor.

Du som ansöker om serveringstillstånd ska göra ett kunskapsprov om alkohollagstiftningen. Folkhälsomyndigheten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. har tagit fram en kunskapsplan som vägledning till vilka kunskaper som krävs. Vid nyansökan ingår tre prov i ansökningsavgiften.

När det gäller tillfälligt tillstånd till slutet sällskap, ska sökande vid andra tillfället genomföra kunskapsprov innan ansökan kan beviljas. Även här ingår tre prov i ansökningsavgiften.

Vid ändring i befintligt bolag kan du visa dina kunskaper i svensk alkohollagstiftning på två olika sätt:

  1. Bifoga anmälan till en lärarledd krögarutbildning inom tre veckor efter anmälan och efter kursens slut skicka in diplomet.
  2. Göra kunskapsprovet hos kommunen mot en kostnad per person och prov. Se avsnittet om avgifter.

Betalning för kunskapsprovet sker via bankgiro eller Swish. Tänk på att du måste skicka in kopia på inbetalning till: serveringstillstand@karlstad.se

  • Bankgiro: 405-2213. OBS! Det är viktigt att du skriver följande referenskod: 3161 75038 296. Ange även namnet på sökande och restaurangen.
  • Swish: 123 664 91 98. Ange sökande och restaurang.

  • Lagad eller på annat sätt tillredd mat (både förrätter, huvudrätter och efterrätter) ska serveras under hela tiden som alkohol serveras.
  • Efter klockan 23.00 räcker det att några olika enklare maträtter serveras.
  • Lokalen ska inomhus vara brandsäker, ha ett lämpligt antal sittplatser för matservering och får inte medföra risk för människors hälsa.
  • Lokalen ska vara registrerad som livsmedelsanläggning hos miljöförvaltningen.
  • Eget kök som följer en bestämd standard ska finnas i anslutning till serveringslokalen.

Här ser du de dokument som behövs för att kunna behandla en ansökan om serveringstillstånd. I vissa fall kan du i samråd med handläggare behöva komplettera med andra dokument som inte är listade här.

  • Kvitto på inbetald ansökningsavgift.
  • Uppgifter om aktiefördelning i aktiebolag. Styrkes genom protokoll från Bolagsstämma och utdrag ur aktiebok.
  • Uppgifter om andelsfördelning i handelsbolag. Styrkes genom kopia av bolagsavtal.
  • Styrelseprotokoll och stadgar när det gäller föreningar.
  • Intyg om kunskap i alkohollagen (ej äldre än fem år). Om sökande inte gjort Folkhälsomyndighetens kunskapsprov efter 2011 ska kunskapsprovet göras efter överenskommelse med kommunen efter att ansökan skickats in.
  • Köpeavtal/arrendeavtal.
  • Redovisning av finansiering exempelvis genom kontoutdrag från bank. Använd gärna mallen för finansieringsplan:
  • Verksamhetsbeskrivning. Beskrivningen ska till exempel ange restaurangchef/verksamhetsansvarig, åldersgräns, huvudsaklig målgrupp, öppettider, eventuell dans, avgränsningar med mera.
  • Hyresavtal, utställt på sökandebolaget (juridiska personen). Gäller även uteservering.
  • Hyresvärdens godkännande vid andrahandsuthyrning.
  • Planritning i A4 format över hela serveringslokalen och serveringsytan med inritad bordsplacering, bar och dansgolv. Ange antalet sittplatser och kvadratmeter.
  • Ritning uteservering. Ange antalet sittplatser och kvadratmeter.
  • Beskrivning av tillsyn på uteservering.
  • Eventuella bryggeriavtal.
  • Meny. Tänk på att köket ska ligga i anslutning till serveringslokalen och att restaurangen ska kunna servera lagad eller på annat sätt tillredd mat. Vanlig lägenhetsspis eller mikrovågsugn är inte tillräcklig utrustning.

Här kan du läsa vad som gäller när du vill sälja alkohol vid privata arrangemang, till exempel vid bröllop, födelsedagar och företags- och föreningsarrangemang.

Serveringstillstånd

Serveringstillstånd behövs när någon vill sälja alkohol. Om det är en förening eller ett företag måste den som söker ha rätt från sin förening eller bolag att göra denna ansökan. Det betyder att någon som har rätt att teckna föreningen eller bolaget gör ansökan alternativt att det finns ett medgivande.

När man har ett serveringstillstånd får man inte bjuda på alkohol, inte till någon.

Den som ansöker har ansvaret för att allt sköts enligt alkohollagen, att ingen blir för berusad, att försäljning slås in i kassan med mera.

Tid

När man säljer alkohol så gäller alkohollagen, vilket innebär att festen enligt ram ska vara slut senast 01.00 och 01.30 ska lokalen vara tom på gäster. Kvar är de som ska städa och räkna kassan. De som är kvar kan inte fortsätta att festa.

Möjligheten finns att ansöka till 02.00 vid familjehögtider.

Inköp

Den som söker och får serveringstillstånd ska handla all alkohol på Systembolaget.

Bara den alkohol som är inköpt från Systembolaget får finnas i den lokal och tillhörande utrymmen som är tänkt för serveringstillståndet.

Besittningsrätt

Kopia på att ni har fått hyra/låna en lokal.

Ni behöver ha ett medgivande från den som äger den lokal där festen ska hållas. I medgivandet ska det stå att ni får hantera alkohol där. Skicka in det tillsammans med ansökan.

Beskrivning av sammankomsten

Beskriv varför ni ska ha festen eller mötet (till exempel fest i samband med årsmöte/födelsedag).

Mat

Någon form av tillredd mat ska erbjudas. Catering är okej.

Ansökningsavgift

Vad en ansökan kostar kan du se ovan, "Avgifter 2024". Skicka in kopia på kvitto tillsammans med ansökan.

Bankgiro

405–2213. OBS! Det är viktigt att du skriver följande referenskod: 3161 75038 296. Ange även namnet på sökande.

Swish

123 664 91 98. Ange namn. Efter att du betalat via Swish, skicka en bekräftelse på betalningen till serveringstillstand@karlstad.se.

Nya regler från 1 juni 2025: Riksdagen har ändrat alkohollagen så att gårdsförsäljning av alkoholdrycker blir tillåten. För att få sälja alkohol på detta sätt behöver du ett särskilt tillstånd från Karlstads kommun, som också kontrollerar verksamheten. Reglerna gäller i sex år och kommer att utvärderas under den tiden.

Krav för tillstånd

För att få tillstånd måste du:

  • Vara juridiskt och ekonomiskt oberoende av andra alkoholtillverkare.
  • Inte producera mer än en viss mängd alkohol per år.
    Spritdrycker 75 000 liter, jästa alkoholdrycker med upp till 10 volymprocent 400 000 liter, och jästa alkoholdrycker med mer än 10 volymprocent alkohol 200 000 liter.
  • Sälja från den plats där huvuddelen av tillverkningen sker. Om du tillverkar vin, måste druvorna komma från dina egna odlingar.

Du måste också ha ett egenkontrollprogram för att säkerställa att reglerna följs. Detta program ska skickas in tillsammans med ansökan.

Andra regler för tillstånd

  • Du måste vara ekonomiskt och personligt lämplig.
  • Du måste klara ett prov som visar att du har tillräckliga kunskaper om alkohollagen.
  • Kommunen ska inhämta ett yttrande från Polisen innan tillstånd ges.
  • Tillståndet gäller bara för en viss tid, högst fram till när lagen upphör.

Krav vid gårdsförsäljning

  • Försäljning får bara ske till konsumenter som deltagit i ett betalt besöksarrangemang som handlar om den aktuella alkoholdrycken. Under arrangemanget ska information ges om alkoholens skadeverkningar.
  • Det finns begränsningar för hur mycket varje person får köpa.
  • Åldersgränsen är 20 år.
  • Försäljningen ska ske från ett avgränsat utrymme som du disponerar. Det behövs ingen inomhuslokal.
  • Flera tillståndshavare får inte dela försäljningsutrymme, men tillverkningslokaler kan delas.
  • Försäljning får ske mellan 10:00 och 20:00, alla dagar i veckan. Kommunen kan bestämma andra tider. Du eller en ansvarig person måste alltid vara närvarande.
  • Priset på dryckerna får inte vara lägre än tillverkningskostnaden plus ett skäligt påslag.

Provsmakning och serveringstillstånd

  • Du får erbjuda provsmakning av dryckerna utan särskilt tillstånd, så länge det sker i anslutning till försäljningen.
  • Du kan ha både gårdsförsäljningstillstånd och serveringstillstånd.

Länk till Riksdagen, alkohollagen. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Länk till Folkhälsomyndigheten: "Gårdsförsäljning av alkoholdrycker". Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Företagsservice ger samlad hjälp

Om du ska starta eller utveckla en verksamhet kan du vända dig till Företagsservice. Är det en fråga som kräver samordning av flera verksamheter så sköter Företagsservice det och ser till att de handläggare som behövs för ärendet är med på ett möte med dig.

Sidan uppdaterad: 2025-06-10

11 Juli 2025