Har du ekonomiska problem och har prövat alla möjligheter för att själv lösa situationen kan du söka ekonomiskt bistånd för att få hjälp.
Ekonomiskt bistånd är uppdelat i två delar:
Den första delen, riksnormen, är lika över hela landet och fastställs varje år av regeringen. Riksnormen ska täcka de här kostnaderna:
Den andra delen är skäliga och nödvändiga utgifter. När du ansöker om bistånd för de utgifterna görs en individuell bedömning för varje person eller hushåll som söker. Det här är utgifter som kan vara nödvändiga:
För att utreda behovet av bistånd läggs hushållets riksnorm ihop med hushållets skäliga kostnader. Summan minskas sedan med alla inkomster efter skatt som hushållet har. Resultatet visar om hushållet kan vara i behov av bistånd.
När vi tar emot din ansökan om ekonomiskt bistånd för första gången behöver vi göra en utredning. Vi öppnar en personakt i socialregistret. Socialregistret är ett arkiv som bara får användas av behörig personal i socialtjänsten och för statistikuppgifter. Vi för också journal över de uppgifter du lämnar till oss.
Uppgifterna du lämnar till oss omfattas av sträng sekretess. Vi får som huvudregel inte lämna ut informationen till andra myndigheter.
Vid utredning om ekonomiskt bistånd har vi rätt att ta del av vissa uppgifter om förmån, ersättning eller annat stöd från Centrala studiestödsnämnden, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Arbetslöshetskassorna. Vi har också rätt att ta del av uppgifter från Arbetsförmedlingen och inkomst av kapital och återbetalning av skatt hos Skatteverket.
För att utreda och erbjuda rätt stöd, kan vi också behöva ta kontakt med andra myndigheter eller andra samverkansparter. I så fall ber vi dig om samtycke.
Om du har några frågor kan du ringa kommunvägledarna på Kontaktcenter, de nås på telefonnummer 054-540 00 00. Välj knappval 1. Kontaktcenter har öppet måndag till fredag, 08.00 - 16.30.
Avdelningen för integration, försörjning och arbete
Handelsgatan 1. Öppettider, måndag till fredag, 09.00 till 11.30 och 13.00-16.00
Kontaktcenter
Västra Torggatan 26. Öppettider: måndag till fredag 10.00 till 16.30
För att vi ska fatta beslut på rätt grunder är det viktigt att du lämnar fullständiga och korrekta uppgifter i din ansökan. Om du får bistånd på felaktiga grunder är du enligt lag skyldig att betala tillbaka.
Oavsett hur du ansöker får du en tid för ett första besök, ett så kallat nybesök.
Det mötet tar vanligtvis omkring en timme och kan förenklat beskrivas ha två delar, en informations- och en utredningsdel.
I första delen av besöket går vi igenom vad ekonomiskt bistånd är, hur du kan söka och vad som krävs för att ha rätt till biståndet. I andra delen går vi igenom din ansökan och ställer frågor om aktuell situation, ekonomi och hälsa.
Samtalet vid det besöket är ett viktigt underlag till den individuella helhetsbedömningen och är ofta nödvändigt för att vi ska kunna utreda rätten till bistånd. Om inte det underlaget finns skulle det kunna leda till ett avslag.
Besöket är en viktig del för att utreda om du har rätt till bistånd och för att kunna skapa en individuell plan för att du ska kunna försörja dig själv.
För att vi ska kunna göra en bedömning av din ekonomiska situation och om du kan få ekonomiskt bistånd behöver du redovisa en del uppgifter. Du behöver visa:
Du kan behöva ha med läkarintyg om du är sjukskriven.
När Kontaktcenter ringer upp dig och ger dig en tid får du också information om vad du kan behöva lämna när du ansöker om ekonomiskt bistånd.
Om du inte ansökte via e-tjänsten första gången finns information i beslutsbrevet från din första ansökan om vilka handlingar du ska skicka in tillsammans med din ansökan.
Om du har fått ett beslut som du inte är nöjd med, har du rätt att överklaga det.
Information om hur du överklagar står i ditt avslagsbeslut. En överklagan ska vara skriftlig och undertecknad. Lämna den till arbetsmarknads- och socialförvaltningen inom tre veckor från att du har fått beslutet. Adressen står i ditt beslut.
När din överklagan är hanterad av en handläggare skickar kommunen vidare din överklagan till Förvaltningsrätten i Karlstad, Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. som också gör en bedömning i ärendet.
Har du frågor om att hur det går till att överklaga, kontakta din handläggare.
Sidan uppdaterad: 2024-09-02