Besöksnäringen är en komplex verksamhet som förgrenar sig över flera olika branscher. Omvärldens ständiga förändringar ställer höga krav på samarbete och nytänkande. Hitta praktiska tips för din verksamhetsutveckling och få förståelse för hur Karlstadsregionen jobbar.
Den värmländska besöksnäringsstrategin Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. blev klar 2023 och är ett verktyg för att vägleda besöksnäringen i arbetet för ett mer attraktivt och hållbart Värmland. Strategin sträcker sig fram till 2030 och har tagits fram tillsammans med ett 80-tal representanter från olika offentliga organ i samhället.
Och med stöd i besöksnäringsstrategin arbetade Visit Värmland ekonomisk förening fram handlingsplaner Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. inom fem huvudområden som har flera aktiviteter knutna till sig. De fem områdena är Enklare företagande, Jobb och kompetens, Innovation och kunskap, Tillgänglighet samt Marknadsföring.
Här kan du läsa våra rapporter från våra olika ansvarsområden om vad vi har fokuserat på samt olika utmaningar och prioriteringar.
Karlstads kommun är med i Svenska Destinationsnätverket som är en icke-vinstdrivande och opolitisk organisation med medlemmar från destinationer från syd till norr i hela Sverige. Nätverket arbetar med nationella besöksnäringsfrågor och är även ett gemensamt forum för kunskapsöverföring inom marknadsföring och destinationsutveckling.
Här vill vi dela med oss av undersökningar som är gjorda i samarbete med Svenska Destinationssnätverket.
På Tillväxtverket kan du ta del av statistik om turism och besöksnäring Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Exempelvis boende och inkvartering, inkommande besökare, ekonomi samt internationell statistik.
Visit Värmland Corporate har flera olika verktygslådor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. för dig som tar emot och får gäster att trivas. Marknadsplaner, inspiration för innovation och ekonomiska stödmöjligheter är bara några exempel.
Sidan uppdaterad: 2024-12-04