Tjänstedesign är en utforskande praktik där processen centreras kring en användare eller kund. Syftet med den användarcentrerade processen är att skapa värdeskapande och attraktiva tjänster eller lösningar utifrån verkliga behov och beteenden.
Kännetecknande för praktiken är att:
Det finns fem huvudprinciper som anses vara specifika för tjänstedesign. Det är lätt att tänka att designarbetet ska följa en linjär, steg-för-steg-process, men det är snarare så att principerna går som röda trådar genom designarbetet där man kan behöva börja i olika ändar beroende på behov och kontext.
Källa: Stefan Holmlid och Katarina Wetter-Edman, Tjänstedesign - principer och praktiker, Studentlitteratur.
På den här sidan finner mallar och metodstöd till två vanligt förekommande verktyg inom tjänstedesign: persona och användarresa. Vill du få tillgång till ytterligare metodstöd finner du länkar till fler källor längst ned på sidan.
Det finns en uppsjö av olika metoder att använda sig av inom tjänstedesignområdet. Vilket som är bäst lämpat att använda när är något man lär sig genom görandet och att våga testa sig fram. Försök ha med dig att det inte finns ett perfekt verktyg som kommer passa i alla situationer och att du kan behöva anpassa metodiken så den fungerar för er specifika situation eller behov.
Lär dig mer om hur du kan arbeta mer personas.
Lär dig mer hur du kan använda användarresor och tjänstekartor.
Sidan uppdaterad: 2024-07-19