restaurang- och livsmedelsprogrammet Bar
Jeanette Dahlström

Hipp hipp hurra för Tingvalla Isstadion

Tingvalla Isstadion fyller 50 år. Den 10 november 1967 invigdes den nya isbaneanläggningen.

VÄNTA MED ATT PUBLICERA!

Centrala byggnadskommittén fick i uppdrag 1965 att planera för en idrottsanläggning vid I2:s västra fält. Namnet på anläggningen bestämdes till ” Tingvalla Isstadion”, i alla fall som arbetsnamn tillsvidare.

Byggnadsarbetet startade 1 mars 1966 och den 10 november kunde den officiella invigningen ske.

Den var en av Europas största konstfrusna isbanor när den invigdes för 50 år sedan. Vid invigningen spelades en bandymatch mellan Karlstads-Göta och övriga Värmland och konståkning av Britt Elving.

Här kan du läsa om invigningen 1967.

I Karlstads kommunarkiv finns arkivhandlingarna från Representationsnämnden och Idrotts- och Friluftsnämnden bevarade.

Källor: Representationsnämnden F1:2, Idrotts- och friluftsnämnden F3c:1

Sidan publicerad: 2023-12-01