Trädgårdslänken Hamngatan
Illustration White

Tingvallastaden - Karlstads resecentrum

Karlstads resecentrum blir ett nav för resande och en attraktiv del av staden. Buss- och tågtrafiken flyttar närmre varandra för att förenkla för resenärerna och stadsdelarna på båda sidor järnvägen binds ihop tack vare den nya Trädgårdslänken och Vikenpassagen.

Mejla projektet

Har du frågor om projektet får du gärna kontakta oss på mejl resecentrum@karlstad.se

Om Karlstads nya resecentrum

Med sitt läge i centrala Karlstad blir resecentrum en levande del av staden. Med ett modernt och effektivt resecentrum blir det enklare att resa och arbetspendla både till, från och inom Värmland.

Det gamla stationshuset kommer fortfarande stå i centrum och vara Karlstads centralstation. Omkring stationshuset sker flera förändringar som alla är en del av nya resecentrum:

  • En ny mittplattform och nya spår byggs för att fler tåg ska kunna trafikera stationen.
  • Stads- och regionbussarna kommer att stanna vid resecentrum för att det ska bli enklare att byta mellan olika färdmedel och göra hela resan kollektivt.
  • Hamngatan kommer bli mer av en stadsgata med nya gång- och cykelvägar. Hastigheten sänks och området blir tryggare och trevligare att röra sig i. Flera gator byggs om och får nya funktioner för att skapa ett bättre flöde i stadstrafiken.
  • Staden knyts ihop och det blir enklare och tryggare att röra sig mellan stadsdelarna på båda sidor om järnvägen tack vare en ny gångbro över spåren och en bredare gång- och cykelpassage under järnvägen.
  • På södra sidan av järnvägen, i Viken, får Karlstads resecentrum ytterligare en framsida då Trädgårdsgatan byggs om.
  • På området runt resecentrum kommer det finnas möjlighet att bygga fler kontorshus med butiker och serveringar i bottenvåningarna.

Nyheter om projektet

Film om projektet

Pågående arbeten och störningar

Det blir stökigt när man bygger om. Vi jobbar ständigt med att försöka minimera störningar och informera om skeden i projektet som gör det extra besvärligt för dig som vistas i närheten. Ambitionen är att alla verksamheter ska kunna ha öppet som vanligt, även om det stundvis innebär att vi behöver leda om trafiken.

Resecentrums olika delar

Illustration av norra entrén till Vikenpassagen

Vikenpassagen - en trygg länk under järnvägen

Vikenpassagen blir en trygg länk för gående och cyklister under järnvägen på Karlstads resecentrum. Den knyter ihop Karlstads centrum med stadsdelarna söder om järnvägen, men fungerar även som entré till tågens plattformar för resenärer. Vikenpassagen beräknas vara klar våren 2026.

Illustration på en stadsmiljö längs Hamngatan med den nya bron över järnvägen inritad.

Trädgårdslänken - en grön gångbro över järnvägen

Trädgårdslänken är en ny gångbro som knyter ihop stadsdelarna norr och söder om järnvägen. Bron blir en förlängning av Västra Torggatan i ena änden och Stadsträdgården i andra och ska fungera som entré till perronger och resefunktioner. Samtidigt blir bron en upplevelse i sig, med planteringar, sittplatser och utsikt över stan.

Skiss tänkt vy över resecentrum från en ny bro

Karlstad C - nya spår, tåglägen och perronger

Karlstad centralstation är den största knutpunkten på Värmlandsbanan. För att göra det möjligt för fler person- och godståg att passera här så bygger vi om spåren och perrongerna.

Illustration över hur Hamngatan kan se ut

Gator och vägar runt Karlstads resecentrum

Inom Karlstads resecentrum planeras för nya gång- och cykelvägar och flera gator byggs om. Bland annat blir Hamngatan en stadsgata där du enkelt kan kliva av och på din buss. Den södra delen av Järnvägsgatan blir en bussgata med generösa trottoarer.

De planerade stationshusen på Karlstads resecentrum

Befintlig station och nytt stationshus

I Karlstads resecentrum planerar vi att bygga fler och bättre väntsalar som ger bättre service till resenärerna. Tanken är att bygga ihop det gamla stationshuset med ett nytt hus via en glasad länkbyggnad.

Kontakt och informationsvägar

Mejla till projektet

Har du frågor om projektet kan du mejla direkt till resecentrum@karlstad.se.

Prenumerera på sidan

Vill du få mejl när vi uppdaterar informationen om Resecentrum på webben? Fyll i din e-postadress här:

Hantera prenumeration

Få SMS om arbetet

Registrera ditt mobilnummer om du vill få sms om arbetet som pågår.

Tidplan

  • 2021 Rivning av godsmagasinet och dragning av dagvattenledning under järnvägen.
  • 2023-2026 Ombyggnation av Vikentunneln och spårområdet.
  • 2023-2025 Byggnation av gångbron Trädgårdslänken.
  • 2024-2026 Ombyggnation av Trädgårdsgatan.
  • Våren 2025 Ombyggnation av Östra Torggatan från Hamngatan till Drottninggatan startar. Därefter fortsätter arbetet västerut på Hamngatan i etapper.
  • 2026 Funktioner kopplade till tågresande samt södra sidan av resecentrumområdet längs Trädgårdsgatan beräknas klara.
  • 2028/2029 Bussfunktionen, Hamngatan och Järnvägsgatan beräknas klara.

Detaljplanen

  • Planförslaget på samråd fram till 17 december 2018.
  • Planförslaget utställt för granskning 11 november - 16 december 2020.
  • Planförslaget godkändes av stadsbyggnadsnämnden 20 oktober 2021.
  • Detaljplanen antogs av kommunfullmäktige 9 december 2021.
  • Kommunfullmäktiges beslut att anta detaljplanen överklagades och prövades av Mark- och miljödomstolen. Mark- och miljödomstolen upphävde detaljplanen i februari 2023 då dispens för att ta ner träd saknades i handlingarna. Beslutet överklagades sedan av kommunen till mark- och miljööverdomstolen.
  • Mark- och miljööverdomstolen beslutade att bevilja prövningstillstånd för detaljplanen 31 augusti 2023.
  • Detaljplanen vann laga kraft 27 mars 2024.

Detaljplanens handlingar

Fakta om projektet

Typ av projekt
Infrastrukturs- och stadsutvecklingsprojekt

Vem bygger?
Karlstads kommun, Trafikverket, Region Värmland och Jernhusen

Markägare
Karlstads kommun, Jernhusen och Trafikverket

Kontaktpersoner
Ida Bergsten, kommunledningskontoret
Jan Söderberg, teknik- och fastighetsförvaltningen
Anna Pettersson, stadsbyggnadsförvaltningen

Taggar för sidan

Karlstad växer

Sidan uppdaterad: 2024-11-06

1 December 2024