När du ska bygga nytt eller bygga till behöver du oftast ansöka om bygglov. En del saker kan du göra helt utan bygglov och andra kräver att du gör en anmälan istället. Här kan du läsa mer om bygglov, anmälan och hur du gör för att för att ansöka.
Har du frågor är du välkommen att höra av dig till Kontaktcenter. Våra kommunvägledare kan ge svar direkt på frågor som gäller anmälan och ansökan om bygglov samt status på ditt ärende. De hjälper också till med att beställa ritningar.
Bygglovsenheten nås via Kontaktcenter på telefon 054-540 00 00:
Måndagar, onsdagar och fredagar 10.00-12.00
Gustaf Lovéns gata 30, Samhällsbyggnadshuset
652 26 Karlstad
Besökstider: Måndagar, onsdagar och fredagar 10.00-11.30
Boka gärna ditt besök i förväg.
Västra Torggatan 26, Bibliotekshuset
651 84 Karlstad
Öppettider: Måndag till fredag 08.00-16.30
Du kan göra anmälan och ansöka om bygg-, mark- och rivningslov genom att använda vår e-tjänst. När du använder dig av e-tjänsten kan du enkelt följa ditt ärende. Du får dessutom snabbare och enklare kommunikation med din handläggare vilket kan innebära snabbare handläggningstid. Har du inte möjlighet att använda e-tjänsten kan du kontakta oss för att få en pappersblankett.
I våra guider hjälper vi dig med hur du söker de vanligaste typerna av bygglov och hur du gör anmälan.
Handlingarna som du ska lämna in för anmälan respektive bygglov är ofta liknande, det handlar om ritningar och kontrollplan. Skillnaden är att vid anmälan granskar bygglovshandläggaren ditt ärende framför allt ur byggnadstekniska aspekter. Det betyder att man tittar på till exempel tillgänglighet, brandskydd och byggkonstruktion. Vid en bygglovsansökan bedöms helheten och påverkan på kringliggande bebyggelse.
Börja med att förbereda din ansökan. Skicka sedan in den via vår e-tjänst. Ta reda på vad som gäller för just ditt projekt så att du vet vad du får göra och om du ska söka bygglov eller göra en anmälan. Är du tveksam över vad som gäller för ditt projekt kan du alltid kontakta bygglovsavdelningen och få hjälp.
I våra guider kan du läsa hur du ansöker och vilka handlingar som krävs för de vanligaste typerna av bygglov eller anmälan.
När du skickat in din ansökan eller anmälan så kommer vi att bekräfta att vi tagit emot den. Du får en handläggare som sköter ditt ärende och kan svara på frågor om du undrar något. Handläggaren kontaktar dig om du behöver komplettera med mer information eller fler handlingar.
Din ansökan eller anmälan går igenom flera steg och processen ser olika ut beroende på vilket typ av ärende det gäller. Ju större och mer komplicerat ditt ärende är, desto fler steg krävs och det kan påverka hur lång tid handläggningen tar.
Normal handläggningstid för bygglov är upp till tio veckor från det att du lämnat in en komplett ansökan. Det är din handläggare på Stadsbyggnadsförvaltningen som avgör om din ansökan är komplett och hen ber dig komplettera om det behövs.
Normal handläggningstid för anmälan är upp till fyra veckor från det att du lämnat in en komplett anmälan.
Din ansökan eller anmälan behandlas inte innan den är fullständig, inga handlingar får saknas. När vi fått allt vi behöver från dig börjar handläggningstiden räknas.
I fall där grannar kan påverkas av ditt projekt så får de möjlighet att tala om det för kommunen.
Om ditt projekt påverkar till exempel en kulturhistorisk byggnad eller påverkar brandskyddet i fastigheten så kan vi behöva be remissinstanser att titta på din ansökan eller anmälan.
Antalet sökta bygglov ökar under vår och sommar. Det kan förlänga handläggningstiden. Om du vill börja bygga under sommaren är det bra om du lämnar in din ansökan redan i början av året.
En del ärenden beslutas inte av Stadsbyggnadsförvaltningens handläggare utan av Stadsbyggnadsnämnden. Dessa ärenden har längre handläggningstid.
Stadsbyggnadsnämnden kan förlänga handläggningstiden med ytterligare tio veckor för bygglovsärende och med fyra veckor för anmälansärenden, detta får endast göras en gång.
I e-tjänsten kan du se
Vissa ändringar går att göra när ditt ärende pågår, medan andra kräver att du gör en helt ny ansökan eller anmälan. Kontakta din handläggare för att meddela att du vill göra ändringar eller lämna in nya handlingar. Handläggaren bedömer om ändringarna går att göra i ditt pågående ärende eller om du behöver ansöka eller anmäla på nytt.
Handläggningstiden börjar om när du gör ändringar i en pågående ansökan.
Kommunen tar betalt för att handlägga ditt ärende. Det gäller alla ansökningar, bygglov, anmälan, förhandsbesked med flera. Priset är baserat på en taxa som kommunfullmäktige har beslutat.
Besluten meddelas allmänheten via brev, kommunens digitala anslagstavla och som kungörelser i post- och inrikestidningar. Där hittar du beslut genom att söka på fastighetsbeteckning. Du som själv varit sökande får ditt beslut som ett meddelande i din digitala brevlåda eller via mejl.
Innan du påbörjar projektet behöver du:
I ditt bygglov står det vilka handlingar som du behöver skicka in till oss för att få ett startbesked. Ibland är det inga alls och då får du startbeskedet direkt.
Vid större projekt krävs det ett tekniskt samråd. På samrådet går vi igenom kontrollplanen och hur arbetet är tänkt att läggas upp. Om det behövs fler handlingar så vill vi ha dem skickade till oss innan samrådet.
Ibland beviljas bygglov med villkor. Då beviljas lovet men med reservation för att du måste till exempel lägga till eller ändra något i ditt tänkta projekt för att lovet ska gälla. Det går att överklaga villkoren om du inte håller med om beslutet.
När bygglovet är beviljat publiceras det i Post- och Inrikes Tidningar. Information om bygglovet skickas även till dina grannar och berörda sakägare. Då ges möjlighet att överklaga ditt bygglov under fyra veckor. Om grannar eller sakägare har haft synpunkter under handläggningen kommer de delges beslutet och har då tre veckor att överklaga beslutet.
Innan du börjar med ditt projekt behöver du ha fått ett startbesked från oss. Om ditt projekt är av enklare sort så kan du få startbeskedet samtidigt som bygglovet. Dock så måste bygglovet ha fått laga kraft innan du kan påbörja.
Ett bygglov gäller i fem år, men du ska börja bygga inom två år för att ditt bygglov ska fortsätta gälla.
Du kan överklaga beslut som du inte håller med om. Till exempel beslut om
I det ärende där du blivit delgiven beslutet, måste du överklaga inom tre veckor från den dagen du tog del av beslutet.
Stadsbyggnadsförvaltningen kontrollerar att din överklagan skickats in i tid, därefter prövar länsstyrelsen ärendet.
I din överklagan ska du
Skicka din överklagan
Du kan skicka din överklagan till oss via e-post eller brev.
E-post: stadsbyggnadsforvaltningen@karlstad.se
Adress: Stadsbyggnadsförvaltningen, Karlstads kommun, 651 84 Karlstad
Du får din faktura efter att du fått ditt beslut. Du är skyldig att betala oavsett om din ansökan eller anmälan blivit beviljad, avslagen eller avvisad. Om du själv återkallat din ansökan eller anmälan kan du behöva betala för den tid som din handläggare lagt ner.
Om ditt projekt krävt ett tekniskt samråd gör vi minst ett besök på byggplatsen. Handläggaren kommer och kontrollerar bygget tillsammans med kontrollansvarig för att se att bygget följer kontrollplanen, lagar och regler och det som står i bygglovsbeslutet.
I större projekt hålls även ett slutsamråd. Då besöker handläggaren bygget igen och kontrollerar att bygglovet och plan- och bygglagen följts.
Du får ditt slutbesked när du uppfyllt de krav som står i:
Sidan uppdaterad: 2024-06-20