Kommunen erbjuder dig som är äldre olika typer av stöd, service och omsorg. Här hittar du information om hur du ansöker och kostnader inom äldreomsorgen.
Du som behöver hjälp i ditt ordinarie boende inom ett eller flera av nedanstående punkter kan kontakta oss via formuläret nedan så blir du kontaktad av vår välfärdsrådgivare:
En välfärdsrådgivare ska fungera som en kontakt för dig som behöver någon form av stöd i vardagen, men i ett tidigare skede än kontakt med biståndsbedömare för hemtjänstinsatser.
Välfärdsrådgivaren kan boka in möte tillsammans med dig i hemmet eller på annan lämplig plats. Tillsammans ser ni över din vardag och utifrån din situation ges råd och information om vilket stöd det finns att få, samt hur du fortfarande kan vara självständig.
Sedan den 1 oktober ersätts "Förenklad biståndsbedömning" med ett enklare kontaktformulär. Just nu arbetar vi om webbsidan, inom kort kommer kontaktformuläret att visas nedan. Tills dess hänvisar vi till kommunens Kontaktcenter vid frågor om enklare stöd och hjälp i hemmet: 054-540 00 00.
Du som har större behov av vård och omsorg ska först kontakta en biståndsbedömare. Det kan till exempel vara för att ansöka om:
Högsta månadskostnaden (maxtaxan) är 2 575 kronor.
Det är den högsta summan kommunen kan ta ut för din beslutade vård och omsorg. Kostnader för mat och hyra ingår inte i maxtaxan.
Typ av insats | Kronor per månad |
---|---|
Måndag-fredag (klockan 07-16) | 1 242 kronor |
Måndag-fredag och/eller kvällar, helger, nätter | 2 575 kronor |
Trygghetstjänst - larm | 340 kronor |
Ledsagning | 0 kronor (avgiftsfritt) |
Hälso- och sjukvård* | 424 kronor |
*Insatser utförda av kommunens arbetsterapeuter, sjukgymnast, sjuksköterska, undersköterska och stödassistent samt välfärdsteknik.
Typ av insats | Kostnad |
---|---|
Omvårdnadsavgift | 2 575 kronor/månad |
Förbrukningsartiklar* | 7 kronor/dygn |
Heldagskost | 153 kronor/dygn |
Hälso- och sjukvård** | 424 kronor/månad |
*Valfri.
**Insatser utförda av kommunens arbetsterapeuter, sjukgymnast, sjuksköterska, undersköterska och stödassistent samt välfärdsteknik.
Typ av insats | Kostnad |
---|---|
Hjälp i hemmet måndag-fredag (klockan 07-16) | 1 242 kronor/månad |
Hjälp i hemmet måndag-fredag och/eller | 2 575 kronor/månad |
Trygghetstjänst (exempelvis trygghetslarm) | 340 kronor/månad |
Ledsagning | 0 kronor (avgiftsfritt) |
Hälso- och sjukvård* | 389 kronor/månad |
Frukost | 36 kronor/dygn |
Lunch inklusive dryck | 82 kronor/dygn |
Middag | 55 kronor/dygn |
*Insatser utförda av kommunens arbetsterapeuter, sjukgymnast, sjuksköterska, undersköterska och stödassistent samt välfärdsteknik.
Frukost, lunch och middag debiteras på separat faktura och baseras på antalet måltider.
Typ av insats | Kostnad |
---|---|
Lunch (exkl. dryck) | 76 kronor |
Eftermiddagsfika | 22 kronor |
Typ av insats | Kostnad |
---|---|
Lunch (inkl. dryck) | 82 kronor |
Förmiddagsfika | 22 kronor |
Debiteras på separat faktura.
Typ av insats | Kostnad |
---|---|
Näringsdryck som tillskott | 1 107 kronor/månad |
Sondnäring som enda näringskälla | 94 kronor/dygn |
Berikningspulver för vuxen | 165 kronor/månad |
Typ av insats | Kostnad |
---|---|
Näringsdryck som tillskott | 775 kronor/månad |
Sondnäring som enda näringskälla | 65 kronor/dygn |
Berikningspulver för barn | 115 kronor/månad |
Typ av insats | Kostnad |
---|---|
Inköp | 60 kronor/gång |
Matdistribution (minsta beställning är 3 per vecka) | 72 kronor/lunch |
Apoteksärenden | 60 kronor/gång |
Sophämtning 1 gång per vecka | 242 kronor/månad |
Hör av dig till Kontaktcenter via e-post karlstadskommun@karlstad.se eller på telefon 054-540 00 00 så skickar de årets avgiftsbroschyr hem till dig.
Avgifterna beror på dina insatsers omfattning och din inkomst. Vård- och omsorgsförvaltningen gör individuella beräkningar utifrån dina ekonomiska förutsättningar samt statliga och kommunala regler.
För att kommunen ska kunna ta ut rätt avgift för dina insatser behöver du berätta om din ekonomi i en inkomstförfrågan. Om du inte skickar in uppgifterna om din ekonomi betalar du automatiskt maxtaxan.
Hör av dig till Kontaktcenter på telefon 054-540 00 00 för att få veta dina kostnader.
Varje person tillgodoses ett förbehållsbelopp för sina levnadsomkostnader och
sina boendekostnader. Förbehållsbeloppet ska täcka utgifter för personliga behov och normala levnadsomkostnader.
Förbehållsbeloppet består av boendekostnaden och ett minimibelopp. Minimibeloppet ska täcka kostnader för livsmedel, kläder, skor, fritid, hygien, media, hemförsäkring, hälso- och sjukvård inom Region Värmland, tandvård, hushållsel, förbrukningsvaror, resor, möbler, husgeråd och läkemedel och utgår från en generell norm.
Ensamstående 7 062 kr/mån
Makar/sambos 5 762 kr/mån
Du betalar din avgift via faktura eller e-faktura. Dina kostnader debiteras i efterskott och betalningstiden är 30 dagar.
Om du är pensionär och har låg pension kan du ha rätt till bostadstillägg. För att få veta om du bör ansöka om bostadstillägg kan du göra en beräkning på Pensionsmyndighetens webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Du kan även ringa Pensionsmyndighetens kundservice på 0771-776 776 så hjälper de dig att göra en beräkning.
Om du inte är nöjd med beslutet kan du överklaga. För att överklaga ett beslut fyller du i blanketten för överklagan biståndsbeslut och skickar den till oss.
Sidan uppdaterad: 2024-11-29