Ansök om biståndsinsatser
Guide
Ansöka om äldreomsorg
Ta kontakt
Kontakta en biståndsbedömare via Kontaktcenter på telefon 054-540 00 00 för att boka en träff där ni tillsammans går igenom vad du vill ansöka om.
Om din ansökan gäller plats på vård- eller trygghetsboende kan du välja att söka via e-tjänst.
För dig med enklare behov av stöd och hjälp i hemmet
Du som behöver hjälp i ditt ordiniarie boende inom ett eller flera av nedanstående punkter kan kontakta oss via formuläret nedan så blir du kontaktad av vår välfärdsrådgivare:
- trygghetslarm
- inköp av dagligvaror
- hemleverans av mat
- städ
- tvätt och klädvård
- apoteksärenden
- sophantering.
Vad är en välfärdsrådgivare?
En välfärdsrådgivare ska fungera som en kontakt för dig som behöver någon form av stöd i vardagen, men i ett tidigare skede än kontakt med biståndsbedömare för hemtjänstinsatser.
Välfärdsrådgivaren kan boka in möte tillsammans med dig i hemmet eller på annan lämpling plats för att tillsammans se över din vardag och utifrån din situation ge råd och information om vilket stöd det finns att få, samt hur du fortfarande kan vara självständing.
Kontaktformulär
Sedan den 1 oktober ersätts "Förenklad biståndsbedömning" med ett enklare konktaktformulär. Just nu arbetar vi om webbsidan, inom kort kommer kontaktformuläret att visas nedan. Tills dess hänvisar vi till kommunens Kontaktcenter vid frågor om enklare stöd och hjälp i hemmet: 054-540 00 00.
Träffa en biståndsbedömare
Biståndsbedömaren bokar ett personligt möte med dig och träffen sker oftast i din bostad. Vid mötet går ni tillsammans igenom hur ditt behov av hjälp och stöd ser ut. Du väljer själv om du vill ha någon med på mötet, exempelvis en anhörig eller vän.
Syftet med mötet är att biståndsbedömaren ska få en bild av dina behov och din situation som underlag för en behovsutredning och beslut.
Du har rätt att ansöka om vad du vill men det är sedan biståndsbedömare som beslutar om vilket stöd som du blir beviljad.
Biståndsbedömarens uppdrag
En biståndsbedömare är den person som hanterar din ansökan och beslutar om dina insatser. Biståndsbedömaren har tre huvuduppgifter:
- Informera om kommunens vård och omsorg.
- Ta emot din ansökan om stöd och utreda ditt behov.
- Besluta om vilket stöd du behöver.
Utredning
Efter mötet inleder biståndsbedömaren en utredning av din ansökan utifrån:
- dina behov
- ansökta insatser
Tid från ansökan till beslut
Vi hanterar ditt ärende så snabbt som möjligt. Beslut om hemtjänstinsatser får du vanligtvis ett inom två veckor och för boende inom äldreomsorgen får du vanligtvis ett beslut inom fyra veckor.
Ditt biståndsbeslut
När utredningen är färdig tas ett beslut om du får de insatser du ansökt om eller inte. Ditt beslut skickas hem till dig via posten. Du får antingen bifall eller avslag.
Bifall
Om du får ett bifall på din ansökan betyder det att du får den hjälp och stöd som du har ansökt om.
Avslag
Om du får ett avslag på din ansökan innebär det att den inte godkänns. Du har då möjlighet att göra en överklagan och du får information av biståndsbedömare hur du går tillväga.
Överklaga biståndsbeslut
Om du inte är nöjd med kommunens beslut kan du överklaga. Din biståndsbedömare kommer ge dig information om hur du gör för att överklaga. Du kan också fylla blanketten som du hittar via länken och skicka in den till kommunen.
Vad händer sedan?
När du har fått ditt beslut kommer biståndsbedömaren att lämna över ett uppdrag till den utförare som ansvarar för att den hjälp som du ska få. Det kan till exempel vara en hemtjänstgrupp eller växelvårdsavdelning.
Om du har beviljats vårdboende eller trygghetsboende blir du kontaktad av bosamordnare när det finns en ledig plats som du blir anvisad. Här hittar du mer information om:
Du kommer att ha möjlighet att tillsammans med utföraren planera hur och när hjälpen kommer att ges vilket även dokumenteras i en genomförandeplan.
Sidan uppdaterad: 2024-10-01
Hittade du det du sökte på sidan?