Reglerna för skyltar är olika om din fastighet är inom eller utanför detaljplanerat område. Du som vill måla en skylt på fasaden eller sätta upp eller förändra en skylt behöver söka bygglov om fastigheten ligger inom detaljplanerat område. Utanför detaljplanerat område är det oftast bygglovsfritt, det kan dock krävas andra tillstånd.
Det är mycket som kan räknas vara en skylt. Olika typer av anordningar som med hjälp av bild, text, logotyper eller symboler förmedlar information, budskap eller reklam. En skylt kan vara av alla typer av material. Vanligast är en hård skiva men kan också vara tygvepor eller banderoller. Även skyltar med neonrör, LED och ljusprojektioner anses vara skyltar.
För trottoarpratare krävs inte bygglov, men däremot tillstånd från polismyndigheten och teknik- och fastighetsförvaltningen, Karlstads kommun.
Läs mer om tillstånd för trottoarpratare här. Öppnas i nytt fönster.
Det finns kategorier av skyltar som är bygglovsfria så länge platsen du tänker sätta upp skylten på inte är utpekad som värdefull ur ett historiskt, kulturhistoriskt, miljömässigt eller konstnärligt perspektiv.
Som vägledning för dig som tänker söka bygglov för att sätta upp en skylt har stadsbyggnadsnämnden tagit fram ett skyltprogram.
All skyltformgivning måste göras med omdöme och omsorg. Skyltar ska underordnas byggnader och gatumiljö så att de inte dominerar stadsbilden. Det är viktigt att skyltars material och konstruktion tål väder och vind. Skyltar ska kunna åldras vackert.
Vid alla byggnadsarbeten du gör ska kraven som finns i Boverkets byggregler (BBR) och Boverkets konstruktionsregler (EKS) följas, även om din åtgärd inte kräver bygglov eller anmälan.
Kontrollera så att gällande detaljplan eller områdesbestämmelser tillåter den åtgärd du planerar göra. Detaljplaner och områdesbestämmelser kan innehålla krav på utökad bygglovsplikt, främst inom kulturhistoriskt värdefulla miljöer.
Detaljplaner och områdesbestämmelser kan innehålla så kallade varsamhetsbestämmelser, främst inom kulturhistoriskt värdefulla miljöer. Det innebär att i dessa områden kan det behövas bygglov, rivningslov och anmälan för åtgärder som annars inte kräver detta.
Om du inte äger fastigheten själv så kommer du behöva tillstånd från fastighetsägaren.
Om området eller byggnader är utpekade som värdefulla ur arkitektonisk, historisk eller konstnärlig synpunkt så kanske undantagen för skylten inte gäller på din fastighet.
Undantagen gäller inte heller om kommunen i detaljplan eller områdesbestämmelser bestämt att lov krävs.
För att bygga, gräva, anlägga eller på andra sätt påverka strandskyddsområdet, krävs dispens. Skyddszonen omfattar både land och vatten och sträcker sig 100 meter, och i vissa fall upp till 300 meter, i båda riktningarna från strandkanten.
Om du i samband med din tänkta åtgärd/byggnation även ska utföra någon av dessa anordningar/installationer eller ändra befintlig anläggning, ska du lämna in ansökan/anmälan för dem samtidigt med ansökan om lov. Detta för att vi ska samordna handläggningen av dina ärenden.
Det är byggherrens ansvar att se till att dagvatten omhändertas på den egna fastigheten. Du behöver samordna ditt projekt med tekniska förvaltningen angående anslutningar till allmän platsmark.
Använder du återbrukat tegel, ett gammalt fönster eller virke från ett tidigare hus minskar du den negativa klimatpåverkan. Det finns en marknad för att såväl köpa som sälja begagnat material.
För att vi ska kunna handlägga din ansökan behöver du skicka in flera bilagor. Om din ansökan inte är komplett ifylld, det saknas handlingar eller om dina ritningar inte är fackmannamässigt utförda kommer vi be dig komplettera din ansökan.
De ritningar som ska skickas in tillsammans med ansökan måste vara fackmannamässigt utförda för att vi ska kunna godkänna dem. Har du inte kunskap själv att utforma ritningarna behöver du anlita en fackman som kan hjälpa dig. För att dina ritningar ska anses vara fackmannamässiga ska de vara utförda enligt våra exempelritningar nedan.
Ritningarna måste vara scannade digitala kopior eller inskickade på papperskopior med tydliga kontraster, ritningar kan även vara helt digitala. Foto eller ritningar på rutat papper är inte godkänt.
Inför beslut om startbesked behöver du bland annat även lämna in:
Lämnar du in dessa tillsammans med din ansökan kan vi ibland fatta ett kombinerat beslut om lov och startbesked.
Om det krävs fler handlingar för ditt ärende hör vi av oss.
Du som ska bygga, riva eller utföra markarbeten kan behöva en kontrollansvarig, KA, för ditt projekt. Du behöver oftast inte en kontrollansvarig om du bara ska göra små ändringar av till exempel ett en- och tvåbostadshus.
Den kontrollansvarige du anlitar måste vara certifierad enligt Plan- och bygglagen vilket innebär att bara personer som är certifierade får göra det en kontrollansvarig ska göra. Du som letar efter en certifierad kontrollansvarig kan vända dig till något av de företag som utfärdar certifieringar.
Den kontrollansvarige måste ha en självständig ställning. Det betyder till exempel att den kontrollansvarige inte får vara nära släkt med den som utför åtgärden eller arbeta på samma företag.
En kontrollplan är ett dokument innehållande ett antal punkter som ska kontrolleras under projektets gång. I kontrollplanen ska det framgå vilka kontroller som ska göras, vem som utför kontrollen och vad kontrollerna kontrolleras mot.
När du har förberett dina handlingar som ska bifogas kan du göra din ansökan.
Du ansöker via vår e-tjänst. Där bifogar du samtidigt dina handlingar digitalt. I e-tjänsten guidar vi dig genom processen steg för steg och det är lätt att följa ärendet. Du får ett meddelande i din digitala brevlåda eller ett mejl så fort något händer och sedan får du ditt besked i e-tjänsten.
Logga in med BankID och följ stegen:
Har du frågor eller behöver hjälp med e-tjänsten?
Hör av dig till oss på Kontaktcenter så hjälper vi dig eller hänvisar dig rätt.
Ring, mejla eller besök oss i Bibliotekshuset.
Du hittar alla kontaktuppgifter och öppettider till Kontaktcenter här Öppnas i nytt fönster.
Om din ansökan/anmälan behöver kompletteras med uppgifter eller ritningar skickar vi ett meddelande till dig där du uppmanas att lämna in de uppgifter/handlingar som saknas.
Du behöver alltid ett startbesked, oavsett om du sökt lov eller gjort en anmälan. Du får börja bygga efter:
Skicka in dina handlingar inför startbesked via e-tjänsten:
Du får inte börja använda din byggnad eller åtgärd förrän du har fått ett slutbesked. Slutbesked får du när du har skickat in handlingar som visar att du har uppfyllt alla de krav som gällde i ditt ärende.
Skicka in dina handlingar inför slutbesked via e-tjänsten:
Om du påbörjar byggnationen utan startbesked eller börjar använda byggnaden utan slutbesked bryter du mot plan- och bygglagen. Det kan bland annat innebära att du måste betala en byggsanktionsavgift.
Läs mer om olovligt byggande och sanktionsavgifter. Öppnas i nytt fönster.
När din ansökan kommer in registreras den och får ett diarienummer. Vi går igenom din ansökan för att se om den är komplett.
Tio veckor för bygglovsärenden
Normal handläggningstid för bygglovsärenden är upp till tio veckor från det att du lämnat in en komplett ansökan. Det är din handläggare på Stadsbyggnadsförvaltningen som avgör om din ansökan är komplett och hen ber dig komplettera om det behövs.
När du ansöker om lov får du betala en avgift. Storleken på avgiften beror främst på vad du planerar att göra.
Sidan uppdaterad: 2024-09-10