Solceller, solpaneler och solfångare

Vilka regler som gäller för att sätta upp solceller beror på om din fastighet ligger inom eller utanför detaljplanerat området. Andra saker som kan påverka reglerna är om fastigheten är utpekad i Karlstads kommuns kulturmiljöprogram eller om solcellerna kräver förstärkning av takkonstruktionen.

Regler inom detaljplanerat område

Även om din åtgärd är fri från bygglovsplikt kan det krävas en anmälan. Kolla båda checklistorna nedan för att kontrollera vad som gäller för din fastighet och åtgärd.

Då krävs det bygglov inom detaljplanerat område

Du behöver söka bygglov om minst en av punkterna stämmer:

  • Solpanelerna följer inte byggnadens eller takets form eller vinkel.
  • Solpanelerna är en fristående anläggning.
  • Byggnaden ligger inom eller i anslutning till ett område som är av riksintresse för totalförsvaret. Försvarsmakten har utpekade områden.
  • Det finns krav på bygglov för solpanelerna i den detaljplan eller de områdesbestämmelser som gäller för området.
  • Solpanelerna integreras i fasaden eller taket så att det blir en permanent ändring som ersätter byggnadens tak- eller fasadmaterial. Det kan exempelvis vara solcellspaneler som är utformade som takpannor eller fasadskivor. Fasadintegrerade solenergianläggningar är alltså både solfångare eller solcellspaneler och tak- eller fasadmaterial.
  • Bygganden är kulturhistoriskt värdefull, eller ligger inom ett sådant område.
    Läs mer om kulturhistoriskt värdefulla byggnader och miljöer. Öppnas i nytt fönster.

Då krävs en anmälan inom detaljplanerat område

Du behöver göra en anmälan om minst en av punkterna stämmer:

Regler utanför detaljplan

Saker som kan påverka om och hur du kan montera dina solceller:

  • Förstärkning av takkonstruktionen
    Om solcellerna innebär en ökad last kan en förstärkning av takkonstruktionen krävas. Själva ändringen av den bärande konstruktionen är en anmälningspliktig åtgärd. Det är ansvarig konstruktör som avgör om monteringen av solcellerna kräver anmälningspliktig förstärkning.
    Mer om ändring av bärande konstruktion Öppnas i nytt fönster.

Vid alla byggnadsarbeten du gör ska kraven som finns i Boverkets byggregler (BBR) och Boverkets konstruktionsregler (EKS) följas, även om din åtgärd inte kräver bygglov eller anmälan.

Steg för steg - så gör du din bygglovsansökan

Vad gäller för din fastighet?

Kontrollera så att gällande detaljplan eller områdesbestämmelser tillåter den åtgärd du planerar göra. Detaljplaner och områdesbestämmelser kan innehålla krav på utökad bygglovsplikt, främst inom kulturhistoriskt värdefulla miljöer.

Detaljplaner och områdesbestämmelser kan innehålla så kallade varsamhetsbestämmelser, främst inom kulturhistoriskt värdefulla miljöer. Det innebär att i dessa områden kan det behövas bygglov, rivningslov och anmälan för åtgärder som annars inte kräver detta.

Undantag gäller inte för värdefulla byggnader

Om området eller byggnader är utpekade som värdefulla ur arkitektonisk, historisk eller konstnärlig synpunkt så kanske undantagen för åtgärden inte gäller på din fastighet.

Undantagen gäller inte heller om kommunen i detaljplan eller områdesbestämmelser bestämt att lov krävs.

Strandskyddsdispens kan behövas

För att bygga, gräva, anlägga eller på andra sätt påverka strandskyddsområdet, krävs dispens. Skyddszonen omfattar både land och vatten och sträcker sig 100 meter, och i vissa fall upp till 300 meter, i båda riktningarna från strandkanten.

Andra tillstånd du kan behöva

Om du i samband med din tänkta åtgärd/byggnation även ska utföra någon av dessa anordningar/installationer eller ändra befintlig anläggning, ska du lämna in ansökan/anmälan för dem samtidigt med ansökan om lov. Detta för att vi ska samordna handläggningen av dina ärenden.

Dagvatten

Det är byggherrens ansvar att se till att dagvatten omhändertas på den egna fastigheten. Du behöver samordna ditt projekt med tekniska förvaltningen angående anslutningar till allmän platsmark.

Återanvänd gärna material

Använder du återbrukat tegel, ett gammalt fönster eller virke från ett tidigare hus minskar du den negativa klimatpåverkan. Det finns en marknad för att såväl köpa som sälja begagnat material.

För att vi ska kunna handlägga din ansökan behöver du skicka in flera bilagor. Om din ansökan inte är komplett ifylld, det saknas handlingar eller om dina ritningar inte är fackmannamässigt utförda kommer vi be dig komplettera din ansökan.

Ritningarna måste vara fackmannamässigt gjorda

De ritningar som ska skickas in tillsammans med ansökan måste vara fackmannamässigt utförda för att vi ska kunna godkänna dem. Har du inte kunskap själv att utforma ritningarna behöver du anlita en fackman som kan hjälpa dig. För att dina ritningar ska anses vara fackmannamässiga ska de vara utförda enligt våra exempelritningar nedan.

Ritningarna måste vara scannade digitala kopior eller inskickade på papperskopior med tydliga kontraster, ritningar kan även vara helt digitala. Foto eller ritningar på rutat papper är inte godkänt.

När du planerar att montera solceller eller solfångare behöver du bland annat skicka in dessa handlingar:

  • Situationsplan: åtgärden ska vara ritad på kommunens eller Lantmäteriets kartunderlag i skala 1:400, 1:500 eller 1:1000. Måttsätt åtgärden och redovisa avstånd till minst två fastighetsgränser.
  • Fasadritningar: ska vara i skala 1:100 med måttsatt redovisning av solfångarna eller solcellerna. På fasadritningarna ska det framgå materialval, kulör och mått. På fasadritningarna ska väderstreck anges.
  • Takplaneringsritning: om solcellerna monteras på tak.
  • Produktblad för solcellerna.
  • Kontrollansvarig: krävs om åtgärden innebär en större anläggning.

Inför beslut om startbesked behöver du bland annat även lämna in:

  • Kontrollplan: läs mer om kontrollplan nedan.

Inför startbesked, om monteringen av solcellerna påverkar bärande konstruktion, behövs även:

  • Konstruktionsritning

Lämnar du in dessa tillsammans med din ansökan kan vi ibland fatta ett kombinerat beslut om lov och startbesked.

Om det krävs fler handlingar för ditt ärende hör vi av oss.

Kontrollansvarig

Du som ska bygga, riva eller utföra markarbeten kan behöva en kontrollansvarig, KA, för ditt projekt. Du behöver oftast inte en kontrollansvarig om du bara ska göra små ändringar av till exempel ett en- och tvåbostadshus.

Den kontrollansvarige du anlitar måste vara certifierad enligt Plan- och bygglagen vilket innebär att bara personer som är certifierade får göra det en kontrollansvarig ska göra. Du som letar efter en certifierad kontrollansvarig kan vända dig till något av de företag som utfärdar certifieringar.

Den kontrollansvarige måste ha en självständig ställning. Det betyder till exempel att den kontrollansvarige inte får vara nära släkt med den som utför åtgärden eller arbeta på samma företag.

Kontrollplan

En kontrollplan är ett dokument innehållande ett antal punkter som ska kontrolleras under projektets gång. I kontrollplanen ska det framgå vilka kontroller som ska göras, vem som utför kontrollen och vad kontrollerna kontrolleras mot.

Din bygglovsansökan

När du har förberett dina handlingar som ska bifogas kan du göra din ansökan.

Du ansöker eller gör anmälan via vår e-tjänst. Där bifogar du samtidigt dina handlingar digitalt. I e-tjänsten guidar vi dig genom processen steg för steg och det är lätt att följa ärendet. Du får ett meddelande i din digitala brevlåda eller ett mejl så fort något händer och sedan får du ditt besked i e-tjänsten.

Logga in med BankID och följ stegen:

Har du frågor eller behöver hjälp med e-tjänsten?

Hör av dig till oss på Kontaktcenter så hjälper vi dig eller hänvisar dig rätt.
Ring, mejla eller besök oss i Bibliotekshuset.

Komplettering av ärende

Om din ansökan/anmälan behöver kompletteras med uppgifter eller ritningar skickar vi ett meddelande till dig där du uppmanas att lämna in de uppgifter/handlingar som saknas.

Du behöver startbesked för att påbörja arbetet

Du behöver alltid ett startbesked, oavsett om du sökt lov eller gjort en anmälan. Du får börja bygga efter:

  • du har fått ett startbesked från stadsbyggnadsnämnden och
  • minst fyra veckor har gått sedan beslutet kungjordes i Post och Inrikes Tidningar.

Skicka in dina handlingar inför startbesked via e-tjänsten:

Du behöver slutbesked för att få börja använda din åtgärd

Du får inte börja använda din byggnad eller åtgärd förrän du har fått ett slutbesked. Slutbesked får du när du har skickat in handlingar som visar att du har uppfyllt alla de krav som gällde i ditt ärende.

Skicka in dina handlingar inför slutbesked via e-tjänsten:

Olovligt byggande

Om du påbörjar byggnationen utan startbesked eller börjar använda byggnaden utan slutbesked bryter du mot plan- och bygglagen. Det kan bland annat innebära att du måste betala en byggsanktionsavgift.

Läs mer om olovligt byggande och sanktionsavgifter.

Handläggningstid och avgift

Vår handläggning

När din ansökan/anmälan kommer in registreras den och får ett diarienummer. Vi går igenom din ansökan för att se om den är komplett.

Tio veckor för bygglovsärenden
Normal handläggningstid för bygglovsärenden är upp till tio veckor från det att du lämnat in en komplett ansökan. Det är din handläggare på Stadsbyggnadsförvaltningen som avgör om din ansökan är komplett och hen ber dig komplettera om det behövs.

Fyra veckor för anmälansärenden
Normal handläggningstid för anmälansärenden är upp till fyra veckor från det att du lämnat in en komplett ansökan. Det är din handläggare på Stadsbyggnadsförvaltningen som avgör om din ansökan är komplett och hen ber dig komplettera om det behövs.

Avgifter

När du ansöker om lov eller gör en anmälan får du betala en avgift. Storleken på avgiften beror främst på vad du planerar att göra.

Mer information om avgifter. Öppnas i nytt fönster.

Taggar för sidan

Bygga nytt, ändra eller riva

Sidan uppdaterad: 2024-06-27

18 Juli 2024