Förälder till ung person med funktionsnedsättning
Vy över Karlstad

Denna artikel är äldre än 6 månader och kan därför vara inaktuell.

Program anhörigveckan 2023 - hela programmet

Vecka 40 betyder anhörigveckan. Vi har ett fullspäckat schema med start måndag 2 oktober.

Program:

Måndag: Mötesdag för anhöriga till person med funktionsnedsättning

Anhörigveckan inleds den 2 oktober klockan 17.00–20.00 med en kunskapsfylld kväll på Arenan i Bibliotekshuset. Bella Stensnäs som är psykolog och arbetar med att behandla utmattningssyndrom och stressrelaterad ohälsa. Dessutom ger Per Calais en föreläsning om struktur i vardagen med hjälp av digitala hjälpmedel.

Tisdag: Information om biståndsbedömning

Klockan 18.00, tisdag den 3 oktober, är du välkommen till Resurscentrum. På plats finns Susanne Henriksson och Sofia Lind från Biståndskontoret. Träffen arrangeras av Anhörigföreningen i Karlstad.

Torsdag: Mötesdag för anhöriga till någon som är äldre, långvarigt sjuk eller har en
demenssjukdom

Fullspäckad eftermiddag i Sessionssalen i Bibliotekshuset den 5 oktober, klockan 13.00–16.30, bestående av tre föreläsningar:

• Liselott Björk från Demensförbundet föreläser om vanliga frågor i mötet med personer med demenssjukdom.
  • Ida Karlsson från Karlstads kommun föreläser om mat och dryck för äldre.
  • Biståndsbedömare berättar vilka insatser som finns samt svarar på dina frågor.

Mellan klockan 15.00–18.00 är det även öppet hus i det digitalt vägledande hemmet som ligger på Babordsgatan 11 på Orrholmen.

Fredag: Webbinarium med Mark Levengood

Den 6 oktober bjuder Nationellt Kompetenscentrum Anhöriga (NKA) in dig till ett webbinarium presentationer och paneldiskussion med fokus på stöd till anhöriga, erfarenhet som anhörig, vad säger forskningen, befintliga lagar som stöd till anhöriga.

Program och mer information hittar du på anhoriga.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sidan publicerad: 2023-09-21