Vi söker familjehem på heltid

Tonårsjourhem

Vi söker kontrakterade tonårsjourhem. Arbetsuppgifter: Ta emot två ungdomar 12-21 år för kortare tid. Samarbeta med socialtjänst, biologiska föräldrar, skola och andra aktörer som finns runt den unge.

Kvalifikationer: Du är en trygg och stabil person som har erfarenhet av barn och ungdomar. Har du egna hemmavarande barn ska de vara tonåringar eller äldre. Du har inte andra familjehemsuppdrag och kan erbjuda de placerade egna rum. En vuxen ska vara hemma på heltid. Du bor inom fem mils radie från Karlstad. Körkort och egen bil erfordras. Tillträde: För att bli kontrakterat jourhem genomgår du först en utredning som innefattar hembesök, intervjuer, referenstagande samt kontroll i social-, kronofogdens-, samt polisens register.

Efter utredning sker tillträde snarast eller efter överenskommelse. Stöd: Som kontrakterat jourhem har du tillgång till erfarna socialsekreterare för kontinuerligt råd och stöd. Resursenheten erbjuder även Socialstyrelsens familjehemsutbildning ”Ett hem att växa i”, extern handledning av psykoterapeut, utbildning av interna arbetsmetoder samt föreläsningar. Karlstads kommun har flera kontrakterade jourhem vilket ger möjlighet till erfarenhetsutbyte samt gemensamma träffar. Social beredskap finns att tillgå under kvällar, nätter och helger.

Ersättning: Ersättning utgår i form av arvode som motsvarar en heltidslön samt omkostnad. Arvodet beskattas och är sjukpenning- och pensionsgrundande.

Läs mer och gör intresseanmälan här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sidan publicerad: 2024-04-19

Sidan uppdaterad: 2024-04-23