Uppslagen bok med handskriven bouppteckning
Olle Nilsson

Föredrag om bouppteckningar

Torsdag den 29 februari håller arkivpedagog Olle Nilsson föredrag om Bouppteckningen - ett tittskåp in i Karlstadsbornas hem under 1700- och 1800-talet.

Det finns få historiska dokument som en bouppteckning, där man i detalj kan se och föreställa sig hur människors hem sett ut från början av 1700-talet och framåt i tiden. Bouppteckningen är som ett tittskåp in i en förgången tid. Här finns alla föremål antecknade som en människa ägt under sitt liv, allt från guld och silver till spottkoppar och nattlinnen. Bouppteckningen är ett av våra äldsta historiska dokument som idag fortfarande upprättas. Kom och lyssna till Olle Nilsson, arkivpedagog på Värmlandsarkiv när han berättar mer.

Datum: Torsdag 29 februari
Tid: klockan 18.00
Plats: Arkivcentrum, Hööksgatan 2 (Gamla semis)

Avgiftsfritt och ingen föranmälan krävs.

Arkivcentrum Värmland är ett samarbete mellan Arkivenheten inom Region Värmland, Föreningsarkivet i Värmland, Värmlands företagshistoria och Karlstads kommunarkiv. Vi har också ett nära samarbete med Värmlands Släktforskarförening.

Sidan publicerad: 2024-02-27

Sidan uppdaterad: 2024-02-28