Foto av entrén till Zakrisdals ammunitionsfabrik
Lennart Fernqvist

Föredrag om Zakrisdals ammunitionsfabrik

Torsdag den 11 april är det föredrag i Karlstadsrummet i Bibliotekshuset. Lennart Fernqvist berättar och visar bilder från den gamla ammunitionsfabriken i Zakrisdal

När andra världskriget bröt ut 1939, sade vår stadsminister Per Albin Hansson: ”Sveriges beredskap är god”, vilket var en överdrift.

Per Edvin Sköld som var vår försvarsminister, visste hur vår beredskap var. Han föreslog i mars 1939 att vi skulle bygga en ny ammunitionsfabrik i Karlstad. Det blev många snabba turer innan man kom till skott. Fabriken började byggas 1940 och kördes i gång i juni 1941.

Om detta berättar Lennart Fernqvist med bilder och ord om Zakrisdal - den hemliga fabriken.

Foto av bergrum i Zakrisdal
Foto: Lennart Fernqvist

Datum: Torsdag 11 april
Tid: klockan 18.00
Plats: Karlstadsrummet, Bibliotekshusets entréplan.

Avgiftsfritt och ingen föranmälan krävs.

Arkivcentrum Värmland är ett samarbete mellan Arkivenheten inom Region Värmland, Föreningsarkivet i Värmland, Värmlands företagshistoria och Karlstads kommunarkiv. Vi har också ett nära samarbete med Värmlands Släktforskarförening.

Sidan publicerad: 2024-04-04