Brandskadad byggnad i kvarteret Merkurius
Brandskadad byggnad i kvarteret Merkurius 1956

Karlstad i förändring - en tidsresa

Värmlands företagshistoria och Värmlandsarkiv lanserar en ny digitala versionen av multimediaproduktionen Karlstad i förändring - en tidsresa. Kvarteret Merkurius under 400 år.
Produktionen berättar om Karlstads- och vårt samhälles historia och utveckling genom tiderna med hjälp av bild, film, intervju, dokument och text.

Välkommen till det historiska kvarteret Merkurius mitt i Karlstad och till en multimediaproduktion om Karlstads historia. Nu kan du göra en tidsresa på den här platsen och få kunskap om stadens historia tack vare det omfattande värmländska arkivmaterialet som förvaras vid Arkivcentrum Värmland.
Visste du till exempel att ett av Karlstads få ouppklarade mord ägde rum i det här kvarteret? Kände du till att en stor del av försvaret av Värmland under andra världskriget leddes härifrån? Här kan du läsa polisutredningar, studera försvarsplanering eller varför inte bläddra i modekataloger och titta på mannekänguppvisningar?

Vill du forska vidare är du välkommen till Arkivcentrum Värmland. Här träffar du på Värmlands företagshistoria, Värmlandsarkiv, Föreningsarkivet i Värmland och Karlstads kommunarkiv.

Sidan publicerad: 2024-04-19