Guide: Så går det till i lokalen där du röstar

Här kan du läsa om hur det går till att förtidsrösta i en röstningslokal från den 22 maj och att rösta i din vallokal på valdagen den 9 juni.

Förtidsrösta eller rösta på valdagen

• Om du förtidsröstar kan du gå till alla förtidsröstningslokaler i hela Sverige.
  • Om du röstar på valdagen ska du gå till den vallokal som står på ditt röstkort.

Välj valsedel ensam och ta ett valkuvert

Valsedlarna finns på en avskärmad plats i lokalen. Välj valsedel ensam. Om du inte hittar den valsedel du vill ha, ta en blank valsedel eller ta kontakt med en röstmottagare. Ta sedan ett valkuvert som du får från röstmottagarna.

Väljare som tar valsedlar
Foto: Fialotta Bratt

Gå ensam till en ledig skärm

Röstmottagarna hänvisar dig till en ledig skärm. Gå dit ensam. Det är bakom skärmen som du gör i ordning din röst.

Två väljare röstar i två valbås
Foto: Fialotta Bratt

Gör i ordning din röst bakom skärmen

Rösta på parti

Du röstar först och främst på ett parti. Partiets namn står på namnvalsedeln. Om du inte hittar ditt partis namnvalsedel kan du skriva partiets namn på en blank valsedel. Tänk på att skriva tydligt.

Lägg sedan valsedeln i valkuvertet. Vik in kuvertfliken eller klistra igen kuvertet.

Personrösta

Om du vill att någon särskild av partiets kandidater ska bli vald, kan du sätta ett kryss i rutan framför kandidatens namn på valsedeln. Du kan bara kryssa för en kandidat. Om du vill personrösta på den person som står överst på listan behöver du också kryssa för den kandidaten.

Du kan också personrösta genom att skriva partinamn och namn på en blank valsedel. Tänk på att skriva tydligt.

Väljare röstar i ett valbås
Foto: Fialotta Bratt

Gå till röstmottagaren och lämna ditt valkuvert

När du har gjort i ordning din röst går du fram till röstmottagarna och lämnar ditt valkuvert.

Röstmottagare tar emot röstkort och valkuvert
Foto: Fialotta Bratt

Visa din id-handling för röstmottagaren

När du överlämnar din röst behöver du identifiera dig genom:

• att visa upp godkänd id-handling, eller
  • att röstmottagaren känner igen dig, eller
  • att någon annan intygar din identitet. Den personen måste då visa upp id-handling eller vara känd av röstmottagaren.

Tänk på att du utöver id-handling behöver ha med dig ditt röstkort om du förtidsröstar. Du måste inte ha med dig ditt röstkort när du röstar på valdagen, men det är praktiskt för att kunna kontrollera att du röstar i rätt vallokal.

Väljare med röstkort och id-handling i handen
Foto: Fialotta Bratt

Röstmottagaren antecknar att du har röstat

Så går det till om du förtidsröstar

Röstmottagaren antecknar att du har röstat och stoppar valkuvertet och röstkortet i ett fönsterkuvert. Röstmottagaren klistrar igen fönsterkuvertet med ditt röstkort och valkuvert och lägger ner det i en uppsamlingslåda. Nu har du röstat!

Så går det till om du röstar på valdagen

Röstmottagarna prickar av dig i röstlängden och lägger ner valkuvertet i valurnan. Nu har du röstat!

Röstmottagare prickar av mottagen röst

Sidan uppdaterad: 2024-04-29