Other languages

Karlstad municipality itself does not provide a translation of the website into other languages, the primary language for the website is Swedish.

If you want to access the information in languages other than Swedish, you as a visitor can use external services to translate the content.

An example of such a service is Google Translate from Google. By you as a visitor using such a function, your visit will be tracked by the external party, for example Google.

Google translate Karlstad.se

Internet och telefoni

Vilka rättigheter har du som konsument när det gäller köp på distans, telefonförsäljning och IT? Konsumentrådgivarna reder ut begreppen.

Öppettider och kontaktuppgifter

Besöksadress

Kontaktcenter i Bibliotekshuset på Västra Torggatan 26.

Besökstid

Måndag–fredag klockan 13.00-15.00, i mån av tid.

Boka gärna ditt besök i förväg, för att vara säker på att vi är på plats.

Telefontid

Måndag–fredag klockan 09.00–12.00

Telefonnummer 054-540 46 90.

E-post

Du kan också kontakta oss via e-post konsument@karlstad.se

Ångerrätt

Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler gäller när du handlar via:

  • Internet,
  • telefon,
  • hemförsäljning,
  • postorder,
  • homeparties,
  • gatuförsäljning.

En fördel med lagen är att du ofta har ångerrätt, oavsett om det är köp av en vara eller tjänst. Ångerrätten innebär att du har 14 dagar på dig att ångra ditt köp. I de flesta fall får du i så fall stå för returfrakten.

Uppringd av telefonförsäljare?

Blir du uppringd av en telefonförsäljare måste hen ge dig information om bland annat:

  • sitt namn och sin adress,
  • varans eller tjänstens egenskaper,
  • varans eller tjänstens pris,
  • ångerrätten.

Det är företaget som ska bevisa att det finns ett avtal om du inte anser att du beställt en vara eller en tjänst.

Vill du slippa telefonförsäljare?

Du kan spärra din mobil eller fasta telefon mot telefonförsäljning med Nix-Telefon.
Ring 077-228 00 00 och följ instruktionerna eller besök Nix - nej till telefonförsäljning. Länk till annan webbplats.
Att spärra ditt telefonnummer kostar ingenting

Registret spärrar mot marknadsförings- och försäljningssamtal. Du kan fortfarande få samtal:

  • från företag där du redan är kund,
  • om det är fråga om samhällsinformation,
  • gällande politisk information,
  • gällande marknadsundersökning.

Har du frågor om avtal och abonnemang?

Behöver du opartisk information och vägledning kring tv-, telefoni- och bredbandsabonnemang kan du vända dig till Telekområdgivarna Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Sidan uppdaterad: 2024-05-21

Hittade du det du sökte på sidan?

Innehåll på sida