Filmaffischer på barnfilmer

Skolbio för förskolan och förskoleklass

Skolbio är gratis för alla skolbarn. Här kan du läsa om filmerna som är för förskolan och förskoleklass.

Förskolan: Tummen och Tummens mamma

Måndag 5 februari klockan 10.00

Inger och Lasse Sandbergs älskade Tummen i ett härligt knattefilmspaket med fem stycken varsamt restaurerade avsnitt från serien som gick på SVT för 45 år sen. Inger Sandberg är berättarrösten och Lasse Sandberg står för teckningarna. Musiken är komponerad av Björn Isfält.

"I Blåbärsskogen" Tummen ska plocka blåbär, ett till mamma och ett till sig själv. Ett härligt skogsäventyr med bergsbestigning och möten med skogens för Tummen stora djur som hackspett, räv och en snigel.
"Luftfärder" Tummen och Tummens mamma spelar badminton. När mamma hämtar saft hör Tummen en massa olika ljud som måste undersökas.
"Tummens mamma slutar röka" Tummen hjälper sin mamma att hitta på andra saker istället för att röka.
"Tummen reser från vintern" Tummen tycker snön kommer för tidigt så Tummen reser till andra länder som Opp-och-ner-land, Bil-land, Hopp-land och Blöt-land.
"Flaskposten" När Tummen fiskar får Tummen upp en flaskpost med en skattkarta.

Längd: 46 minuter, svenskt tal.

Förskolan: Shooms otroliga resa

Onsdag 14 februari klockan 10.00

Lilla ugglan Shoom kommer till världen precis som en storm välter trädet hon bor i men sina uggleföräldrar och sitt ofödda syskon som fortfarande är ett ägg. I stormen kommer den lilla ugglefamiljen ifrån varandra och Shoom står plötsligt ensam med sitt okläckta syskon. Hon måste hitta sina föräldrar! Nu börjar en spännande resa genom den vildvuxna tropiska skogen där både snälla och farliga djur bor. Men ingenting kan stoppa Shoom. Hon är fast besluten att hitta en förälder även om det råkar vara är en alligator!

Förfilm:
Den här är den andra filmen om Aston. Aston ska snart fylla år! I sin väntan slår Aston in allt som kommer i hans väg i fall någon skulle ha glömt att även han snart bör få paket.

Längd: 36 minuter, svenskt tal.

Förskoleklass: Mamma Mu hittar hem

Onsdag 7 februari klockan 9.30

En rolig, färgsprakande och varm, ny långfilm om populära och älskade Mamma Mu och Kråkan. De är två väldigt olika vänner som utforskar och upplever livets stora mirakel tillsammans, men när en stork plötsligt flyger in på bondgården rubbas de två vännernas gemenskap.

Längd: 65 minuter, svenskt tal.

Förskoleklass: Hej stora värld!

Måndag 12 februari klockan 9.30

Hej, stora värld! bjuder in oss att utforska en fantastisk biotop. Med fängslande animationer berättar filmen en både fantasi- och ögonöppnande historia, förmedlad utifrån tio nyfödda djurungars perspektiv.

Längd: 67 minuter, svenskt tal.

Sidan publicerad: 2023-08-04

Sidan uppdaterad: 2023-12-21