Appar till mobilen

Här kan du läsa om och ladda ner mobilappar som Karlstads kommun använder. Med hjälp av dem kan du till exempel sortera sopor, hitta närmaste motionsspår och se aktuell skolmatsedel.

Mitt Karlstad

Mitt Karlstad är Karlstads kommuns medborgarapp. Du kan enkelt ringa eller skriva till oss direkt från appen. Du är varmt välkommen att kontakta oss för att ställa frågor, lämna synpunkter och göra felanmälan.

Om du skriver till oss i appen kan du bifoga bilder och peka ut platser på karta för att vi ska kunna ge dig bästa möjliga hjälp. Vi svarar inom två arbetsdagar när du kontaktar oss via mejl, sociala medier och meddelanden.

Webbkartor i appen

Mitt Karlstad-appen innehåller webbkartor med information om allt från sevärdheter till vandringsleder och livsmedelskontroller.

Det finns också en karta som visar aktuella vattentemperaturer från våra kommunala badplatser och dess vattenkvalitet. Förutom badtemperaturer och information om algblomning finns information om tillgänglighetsanpassningar, om det är långgrunt eller ej och mycket mer.

Få viktiga meddelanden via push-notiser

Om du tillåter att appen skickar push-notiser till dig kommer du att få våra viktiga meddelanden direkt som en notis. Till exempel när det är någon trafikstörning någonstans eller när vi har en vattenläcka.

Ladda ner appen Mitt Karlstad

Mitt Karlstad för Iphone Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Mitt Karlstad för Android Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Mitt Karlstad för Windows Phone Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kasta rätt

Kasta rätt-appen är ett smidigt verktyg för alla som vill bli bättre på att källsortera. Du kan se hur du ska sortera dina sopor, söka på olika sorters skräp samt hitta öppettider till återvinningscentralerna. Appen är i första hand utvecklad för invånarna i Karlstads kommun men kan användas i hela Sverige.

Nästan hälften av det avfall som hamnar i soptunnan ska inte läggas där. Genom att bli bättre på att källsortera gör du både miljön och din plånbok en tjänst. Ju mer vi återvinner - desto mindre av naturens resurser behöver vi använda. Då blir det också enklare att hålla renhållningstaxan nere. Kasta rätt är framtagen av Karlstads kommun och Karlstads Energi.

Ladda ner appen Kasta rätt

Kasta rätt för Iphone Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kasta rätt för Android Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Mashie matsedel

Med Mashie matsedel kan både elever, föräldrar och personal i förskola och skola se aktuell matsedel. Appen fungerar på alla telefoner och finns där du laddar ner dina appar. I Mashie kan du söka upp den förskola eller skola som du vill se matsedeln för.

Mariebergsskogens app

Stadsparken Mariebergsskogen har en app för besökare. I den hittar du snabbt evenemang, öppettider, guider och karta. Appen är gratis att ladda ner och använda.

Läs mer om den på Mariebergsskogens webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sidan uppdaterad: 2024-02-13