Tre deltagare på daglig verksamhet

Möt tre deltagare med företagsplats

Lina, Magnus och Sofia har daglig verksamhet på en arbetsplats där de stöttar verksamheten med vissa uppgifter. Här berättar de mer om vad de gör om dagarna och vad det betyder för dem.

Lina, butik

Deltagare på daglig verksamhet

Lina har daglig verksamhet på Coop Herrhagen sedan 2018.

Vad har du för uppgifter?

– Jag håller mest till i kylskåpet, haha. Jag plockar upp mjölk, grädde, fil, yoghurt med mera i mejerikylen. Det är min favoritsyssla. Det händer även att jag är ute i butiken, plockar upp toalettpapper och lite annat.

Hur trivs du?

– Jag stortrivs. Både kunder och arbetskamrater är trevliga och hjälpsamma. Det är viktigt för mig att ha något att göra, annars börjar jag klättra på väggarna. Det blir snabbt tråkigt att bara vara hemma. Jag tycker synd om dem som inte har någon sysselsättning.

Vad gör du på fritiden?

– Spelar bowling! Det tycker jag är jätteroligt. Jag tävlar för en klubb som heter Carlstad-Hammarö idrottsförening. Jag försöker även ta mig ut på promenader.

Magnus, fastighetsskötsel

Deltagare på daglig verksamhet

Magnus har daglig verksamhet hos HSB i Vålberg sedan 2015.

Vad har du för uppgifter?

– Det ser lite olika ut beroende på årstid, men jag klipper gräs, trimmar, blåser löv, skottar snö, moppar golv med mera. Det roligaste är att klippa gräs. Vi sköter områden här i Vålberg och även i Grums.

Hur trivs du?

– Det är bra och jag har varit här länge nu. Jag vill ha något att göra om dagarna. Ta mig upp på morgonen och ta bussen hit från Edsvalla där jag bor. Det är trevligt att komma hit, träffa arbetskamraterna, jobba och umgås tillsammans.

Vad gör du på fritiden?

– Jag älskar sport. Favoritlaget är Färjestad och jag har alltid säsongskort på ståplats i Löfbergs Arena. Jag är även materialare i ett fotbollslaget Edsvalla IF. En annan hobby är att baka. Jag har ofta med hembakat fikabröd till jobbet, det uppskattas av kollegorna.

Sofia, konferens

Deltagare på daglig verksamhet

Sofia har daglig verksamhet som värd på en konferensvåning inom vård och omsorg sedan 2020.

Vad har du för uppgifter?

– Det jag gör allra mest är att baka. Jag gör även frukost och hjälper till med det som behövs. Jag ser till att det finns smörgåsar eller fikabröd och kaffe i samband med möten.

Hur trivs du?

– Jättebra. Jag har alltid gillat att baka och fixa, så jag trivs med arbetsuppgifterna. Jag känner mig också uppskattad av de som jobbar här och av gästerna. Det är tryggt, lugnt och jag har bra arbetskamrater. Det är alltid roligt att komma till jobbet.

Vad gör du på fritiden?

– Jag tycker om att vara ute i naturen, att plocka bär och svamp till exempel. Jag är ett stort fan av Carlstad Crusaders, ett amerikanskt fotbollslag. Jag ser en hel del av deras matcher.

Sidan publicerad: 2023-09-19