Stöd, insatser och avgifter inom LSS

Du som har en funktionsnedsättning kan söka om stöd enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Här hittar du information om vilka olika insatser det finns att ansöka om samt avgifter som kommunen tar kopplat till vissa insatser.

Har du frågor eller behöver hjälp med e-tjänsten?

Hör av dig till oss på Kontaktcenter så hjälper vi dig eller hänvisar dig rätt.
Ring, mejla eller besök oss i Bibliotekshuset.

Vem har rätt till LSS-insatser?

Om du har uppfyller någon av punkterna har du rätt att ansöka om insatser enligt LSS:

• Utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd.
  • Betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom.
  • Varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som uppenbart inte beror på normalt åldrande, om de är stora och förorsakar betydande svårigheter i den dagliga livsföringen och därmed ett omfattande behov av stöd eller service.

Vilket stöd kan jag ansöka om?

Kostnader och avgifter inom LSS

Insatser du kan ansöka om inom LSS är frivilliga och stödet är kostnadsfritt. Andra utgifter som till exempel hyra, mat, resor och aktiviteter betalar du själv.

Korttidsvistelse för barn under 18 år (korttidsfamilj, korttidsvistelse eller lägervistelse)

Kostnad per gång

24 kronor

33 kronor

35 kronor

92 kronor

Korttidsvistelse för personer över 19 år (korttidsfamilj, korttidsvistelse eller lägervistelse)

Kostnad per gång

25 kronor

131 kronor

Resor till korttidsvistelse

Du får ingen ersättning för resor till och från korttidsvistelsen oavsett ålder.

Bostad med särskild service för barn eller ungdomar under 18 år (barn- och ungdomsboende, familjehem eller elevhemsboende vid skolgång i annan kommun)

Avgiften är inkomstprövad per vårdnadshavare och följer fastställda nivåer för underhållsstöd

Bostad med särskild service för barn eller ungdomar 19-21 år (barn- och ungdomsboende, familjehem, korttidsvistelse eller elevhemsboende vid skolgång i annan kommun)

Du betalar endast för logi om du har någon form av inkomst, exempelvis aktivitetsersättning eller sjukersättning. Om du har en inkomst betalar du 78 kronor per dygn.

25 kronor

131 kronor

Kost

Lunch kostar 76 kronor per dag.

Resor till och från daglig verksamhet

Hur mycket du betalar för dina resor till och från daglig verksamhet varierar beroende på hur många dagar du närvarar.

11 eller fler dagar (tur och retur)

745 kronor

519 kronor

375 kronor

6-10 dagar (tur och retur)

479 kronor

329 kronor

235 kronor

Upp till 5 dagar (enkel resa)

29 kronor

26 kronor

Habiliteringsersättning

På daglig verksamhet får du habiliteringsersättning. Ersättningen räknas inte som inkomst. Habiliteringsersättningen är:

• 57 kronor per dag om du närvarar fler än 4 timmar.
  • 40 kronor per dag om du närvarar 4 eller färre timmar.

Senior 65+ år

Serviceinsatser

Trygghetslarm

340 kronor/månad

Matdistribution (minsta beställning är 3 per vecka)

72 kronor/lunch

Hälso- och sjukvård*

424 kronor/månad

*Insatser utförda av kommunens arbetsterapeut, fysioterapeut, sjuksköterska, undersköterska eller stödassistent samt välfärdsteknik.

Sidan uppdaterad: 2024-02-21