Other languages

Karlstad municipality itself does not provide a translation of the website into other languages, the primary language for the website is Swedish.

If you want to access the information in languages other than Swedish, you as a visitor can use external services to translate the content.

An example of such a service is Google Translate from Google. By you as a visitor using such a function, your visit will be tracked by the external party, for example Google.

Google translate Karlstad.se

Trygghetslarm och GPS-larm

Ett trygghetslarm gör att du kan känna dig trygg i ditt hem och kalla på hjälp vid behov. Med ett knapptryck kan du larma till kommunen om du exempelvis ramlat och inte kan ta dig upp. Här kan du också läsa om GPS-larm som fungerar som ett trygghetslarm för utomhusbruk.

Trygghetslarm

Ett trygghetslarm är för dig som vill få extra säkerhet i ditt hem om du exempelvis skulle ramla och behöver hjälp från personal. Trygghetslarm ersätter inte hemtjänstbesök och fungerar inte utanför ditt hem.

Vid akuta situationer ska du alltid ringa 112.

Trygghetslarmet

  • kan användas dygnet runt
  • består av en larmknapp och en basenhet
  • larmknappen kan bäras runt handleden eller som ett halsband
  • är vattentätt så du kan ha den på dig när du duschar och diskar
  • är kopplat till det mobila nätet
  • en nyckel lämnas till kommunens larmpatrull

Har du frågor eller behöver hjälp med e-tjänsten?

Hör av dig till oss på Kontaktcenter så hjälper vi dig eller hänvisar dig rätt.
Ring, mejla eller besök oss i Bibliotekshuset.

Du hittar alla kontaktuppgifter och öppettider till Kontaktcenter här Öppnas i nytt fönster.

Felanmälan

Ring Larm och service på telefon 054-540 57 69 om ditt trygghetslarm inte fungerar som det ska eller om du har frågor om ditt trygghetslarm.

Provlarma

Provlarma alltid ditt trygghetslarm en gång i månaden. Provlarma alltid efter åska eller strömavbrott.

Bra att veta om trygghetslarm

  1. När du trycker på larmknappen går larmet först till en trygghetscentral som tar kontakt med dig via basenheten. De frågar hur du mår och varför du har larmat.
  2. Trygghetscentralen skickar sedan larmet vidare till kommunens larmpatrull som beroende på vad du behöver hjälp med tar kontakt med dig eller kommer hem till dig.
  3. Om larmpatrullen befinner sig långt ifrån dig eller om det kommer många larm samtidigt kan besöket dröja. När det är flera personer som har larmat samtidigt gör larmpatrullen en prioritering efter allvarlighetsgrad. Larmpatrullen strävar alltid efter att hjälpa dig så snabbt som möjligt. Vid akuta situationer ska du alltid ringa 112.

Det finns ett inbyggt batteri som räcker i 24 timmar och du kan använda ditt trygghetslarm som vanligt under tiden.

Kontakta biståndsbedömare via Kontaktcenter 054-540 00 00 om du ska flytta eller avsluta ditt trygghetslarm.

När ditt trygghetslarm installeras erbjuds du ett digitalt lås på din ytterdörr om montering är möjligt.

  • behörig personal låser och låser upp dörren med sin arbetstelefon
  • det syns vem som varit hemma hos dig
  • du lämnar ut färre antal nycklar
  • det går snabbare för personalen att komma hem till dig vid oplanerade besök

Du kan också erbjudas ett digitalt lås om du har hemtjänst, men inte trygghetslarm. Då lämnar du en nyckel till din hemtjänstgrupp som endast kommer att användas om det digitala låset inte fungerar.

Trygghetsbesök är ett gratis hembesök. Det erbjuds dig som nyligen fått trygghetslarm och som inte har andra insatser som till exempel hemtjänst eller hälso- och sjukvård. Vid besöket kommer en arbets- och fysioterapeut hem till dig och pratar om

  • fysisk aktivitet
  • goda matvanor
  • social gemenskap
  • meningsfullhet
  • riskbedömning

Anhörig får delta vid besöket och ges möjlighet att berätta om anhörigsituationen samt informeras om stöd som finns i kommunen.

Varför gör kommunen trygghetsbesök?

Tanken med våra trygghetsbesök är att bibehålla och stärka resurser och självständighet, samt ge enklare tips och råd som kan öka säkerhet och trygghet inom vardagliga aktiviteter. Vid identifierad risk för ohälsa förmedlas du till rätt vårdinstans.

GPS-larm

GPS-larm som ser ut som en klocka. Med svart läderarmband på en arm.

Ett GPS-larm är ett trygghetslarm som du kan använda utomhus inom Karlstads kommun. Det är för dig som vill fortsätta att röra dig utomhus men till exempel är orolig för att ramla.

GPS-larmet

  • bärs runt handleden
  • fungerar även som en vanlig klocka
  • är kopplat till det mobila nätet
  • kan användas inom Karlstad kommun

Felanmälan och kontakt

Ring Larm och service på telefon 054-540 57 69 om ditt GPS-larm inte fungerar som det ska eller om du har frågor om GPS-larmet.

Bra att veta om GPS-larm

Kontakta biståndsbedömare för att få ett GPS-larm med larmknapp. För att få ett GPS-larm med andra funktioner görs en bedömning av demenssjuksköterska.

  • Med en larmknapp kan du kalla på hjälp om du till exempel ramlar när du är på promenad. GPS-larmet fungerar som ett trygghetslarm utomhus. Den har inbyggd mikrofon och högtalare, så du kan höra och prata med trygghetscentralen.
  • Med en förinställd säkerhetszon kan du fortsätta röra dig i ditt närområde, även om du är orolig över att gå vilse. Hur stor områdeszonen ska vara ställs in tillsammans med demenssjuksköterska.
  • Genom GPS-larmet kan trygghetscentralen se var du befinner dig när du behöver hjälp. GPS-larmet fungerar bara inom Karlstad kommun.

GPS-larmet behöver laddas varje dag. Det är antingen du själv, en anhörig eller hemtjänstpersonal som ansvarar för laddningen. När GPS-larmet får låg batterinivå meddelar trygghetscentralen detta till angivet telefonnummer.

  • På GPS-larmet finns en larmknapp som du trycker på för att kalla på hjälp. Trygghetscentralen som tar emot ditt larm pratar med dig via GPS-larmet och skickar information om var du befinner dig och vad du behöver hjälp med till kommunens larmpatrull.
  • Har du en säkerhetszon inställt skickas ett larm automatiskt om du går utanför den förinställda zonen. Du kan röra dig fritt inom zonen utan att ett larm skickas.

Om du flyttar, byter adress tillfälligt under sommaren eller vill avsluta ditt GPS-larm kontaktar du biståndsbedömare via Kontaktcenter 054-540 00 00. Har du en säkerhetszon inställt kontaktar du istället demenssjuksköterska via Kontaktcenter 054-540 00 00.

Sidan uppdaterad: 2024-12-11

Hittade du det du sökte på sidan?

Innehåll på sida