Strategisk plan och budget 2025-2027

Satsningar 2025–2027

Totalt omfattar budgeten för 2025 drygt 6,7 miljarder kronor som fördelas mellan de olika nämnderna. Den största delen av pengarna går till skola, vård och omsorg. Karlstads kommun budgeterar 2025 med överskott på två procent av skatteintäkter, generella statsbidrag och utjämning vilket motsvarar det ett resultat på cirka 134 miljoner kronor.

Det grönröda styrets budget för 2025 sammanfattas i fem rubriker

• För hela kommunens utveckling.
  • Höga ambitioner avseende miljö och klimat.
  • En jämlik skola där alla elever ges förutsättningar att lyckas.
  • Trygghet genom hela livet.
  • Grön omställning för hållbar tillväxt och fler jobb.

Här är några av satsningarna som styret gör

• Ökade resurser till barn- och ungdomsnämnden.
  • Stärka arbetet med barn och unga.
  • Kompetensförsörjning, kompetenssäkring och kostnadsersättning för ny arbetstidslag.
  • Satsning på LSS inklusive en ny gruppbostad Ulleberg.
  • Digitalisering och ökad digital förmåga.
  • Satsningar för ökad måluppfyllelse i strategisk plan.

Den beslutade budgeten innehåller även investeringar och exploateringar på 4,6 miljarder kronor för perioden 2025-2029. Några av de större projekten som beslutats i år är Tåg-i-tid/Resecentrum, Ullebergs gruppboende samt exploatering av Karlstad Västkust och Tingvallastadens stadsdelsvision.

Stabila förutsättningar trots utmaningar

Sveriges kommuner har ett ekonomiskt utmanande läge, både på kort- och lång sikt. På kort sikt har kommunerna drabbats av kraftigt stigande priser. Det innebär att skatteintäkterna inte har räckt till lika mycket verksamhet som tidigare och verksamheten har behövt anpassa sig till de nya ekonomiska förutsättningarna. Långsiktigt påverkas kommunerna främst av en förändrad demografi. Ett, eventuellt tillfälligt, stagnerat barnafödande innebär dimensioneringsproblem inom förskola och skola samtidigt som den äldre befolkningen ökar allt mer. Samtidigt ökar inte andelen personer i arbetsför ålder lika mycket vilket innebär att färre ska försörja fler. Det gäller även Karlstads kommun.

I Karlstads kommun planerar vi verksamheten långsiktigt, utifrån den strategiska planen. I den strategiska planen har kommunfullmäktige pekat ut nio mål kopplat till tre samverkansområden. Verksamheterna ska tillsammans arbeta med dessa under budgetperioden och var och en på sitt bidra till att målen nås.

Kommunens nämnder arbetar ständigt med utveckling och anpassning. Det görs utifrån de ekonomiska förutsättningar vi har att utgå från. Under 2024 genomför några av kommunens större nämnder ett omställningsarbete för att få ekonomin att gå ihop. Det här är ett arbete även väntas fortsätta under 2025. För att även långsiktigt ha en ekonomi i balans kommer kommunen att kontinuerligt behöva göra anpassningar. Samtidigt ska vi fortsätta att driva utvecklingen och hålla så hög kvalitet som möjligt.

Sidan uppdaterad: 2024-06-19