Hjälp i hemmet

Trygghetslarm

Trygghetslarm VOF

För att känna trygghet i bostaden kan ett trygghetslarm vara till hjälp. Genom larmet är det möjligt att snabbt få kontakt med personal vid alla tider på dygnet.

Du kan ansöka om att få trygghetslarm för att kunna påkalla hjälp vid behov, till exempel om man ramlat.

Larmet bärs som ett armband eller halsband och aktiveras med en knapptryckning. Signalen går till en trygghetsjour som svarar på larmet, personalen vid  trygghetsjouren gör en första bedömning av ditt behov av hjälp. Ibland räcker det med telefonkontakt, i annat fall skickas kommunens personal hem till den som larmat.

Så här gör du för att ansöka om trygghetslarm

För att ansöka om trygghetslarm tar du kontakt med kommunens biståndsbedömare. Du når dem via Kontaktcenter på telefon 054-540 00 00.

Ansökan om trygghetslarm kan också göras via e-tjänst om du är 75 år eller äldre.

Avgift för trygghetslarm

Ett trygghetslarm kostar 231 kronor i månaden.

Felanmälan

Om trygghetstelefonen inte fungerar som den ska eller om du vill fråga om något kontakta Larmpatrullen, telefon 054-540 57 69.

Så fungerar ett trygghetslarm

Ett trygghetslarm är en larmanordning som är kopplad till det mobila nätet. En trådlös larmknapp sätts på armen eller i ett band runt halsen. Den bärbara larmknappen är vattentät så du kan ha den på dig när du duschar och diskar. Du larmar genom att trycka på din bärbara larmknapp eller på den röda knappen på trygghetstelefonen. När du trycker på knappen kommer du till en trygghetsjour där det finns personal som svarar dygnet runt.

”OBS!” Drag inte ur kontakter till trygghetstelefonen, larm går då till trygghetsjouren och batteriet i trygghetstelefonen töms.

Det här händer när du larmar

När du larmat kan du tala med trygghetsjouren utan att lyfta en telefonlur och du hörs var du än befinner dig i bostaden. Personalen vid  trygghetsjouren gör en första bedömning av ditt behov av hjälp, det kan till exempel innebära att kommunens larmpatrull behöver komma hem till dig. Om inte trygghetsjouren får kontakt med dig när du har larmat, ringer de till larmpatrullen som då åker till din bostad.

Provlarma

Provlarma från din bärbara larmknapp en gång i månaden. Provlarma alltid efter åska eller strömavbrott.

Nycklar

Du måste lämna nycklar till din bostad till den som installerar trygghetslarmet. Du får också skriva på en nyckelkvittens. Din nyckel förvaras i ett säkerhetsskåp och används bara av larmpatrullen som besöker dig när du har larmat.

Vid flytt

Vid byte av adress/flytt ska kommunens biståndsbedömare kontaktas, du når dem via Kontaktcenter på telefon 054-540 00 00.

Kontakta även Larmpatrullen, telefon 054-540 57 69, så att du kan lämna nyckel till din nya bostad och få tillbaka nyckeln till din gamla bostad.

Vid avslut/uppsägning

Vid avslut/uppsägning ska kommunens biståndsbedömare kontaktas, du når dem via Kontaktcenter på telefon 054-540 00 00.

Utrustning till larmet som ska lämnas in:

Vid avslut/uppsägning ska trygghetslarmet, larmknapp och annan extra utrustning som är kopplat till larmet återlämnas. I samband med återlämnande av trygghetslarmet lämnas nyckel åter.

För återlämnande kontakta Larmpatrullen på telefon 054-540 57 69.

Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem. Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge återkoppling. Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.

Uppdaterad den