Bostad med särskild service för barn och unga

Om du inte kan bo hos dina föräldrar på grund av din funktionsnedsättning kan du få bo i ett barn- och ungdomsboende eller i ett familjehem. Insatsen kan tillgodose komplicerade omvårdnadsbehov där stödinsatser i det egna hemmet inte har varit tillräckliga.

Har du frågor eller behöver hjälp med e-tjänsten?

Hör av dig till oss på Kontaktcenter så hjälper vi dig eller hänvisar dig rätt.
Ring, mejla eller besök oss i Bibliotekshuset.

Bra att veta

Boendet ska vara utformat så att det ger barnet möjligheter att bibehålla en bra kontakt med föräldrar eller vårdnadshavare och syskon.

I barn- och ungdomsboende har du stöd av personal dygnet runt för omvårdnad och fritidsaktiviteter. Du har ett eget rum men delar kök, vardagsrum och badrum med andra barn/ungdomar. I familjehem får du det stöd du behöver av familjen du bor hos.

Bostad med särskild service för barn och unga i form av elevhem kan också vara motiverat på grund av skolgång på annan ort.

Bostad med särskild service för barn eller ungdomar under 18 år (barn- och ungdomsboende, familjehem eller elevhemsboende vid skolgång i annan kommun)

Avgiften är inkomstprövad per vårdnadshavare och följer fastställda nivåer för underhållsstöd

Bostad med särskild service för barn eller ungdomar 19-21 år (barn- och ungdomsboende, familjehem, korttidsvistelse eller elevhemsboende vid skolgång i annan kommun)

Du betalar endast för logi om du har någon form av inkomst, exempelvis aktivitetsersättning eller sjukersättning. Om du har en inkomst betalar du 78 kronor per dygn.

Typ av måltid

Kostnad