Other languages

Karlstad municipality itself does not provide a translation of the website into other languages, the primary language for the website is Swedish.

If you want to access the information in languages other than Swedish, you as a visitor can use external services to translate the content.

An example of such a service is Google Translate from Google. By you as a visitor using such a function, your visit will be tracked by the external party, for example Google.

Google translate Karlstad.se

Ersättning vid skada

Om du råkat ut för en personskada eller drabbats av en egendomsskada på en kommunal väg eller tomt kan du ha rätt till ersättning. Här kan du läsa om hur du gör en skadeanmälan.

Kommunens ansvar och ditt egenansvar

I första hand ska du alltid vända dig till ditt försäkringsbolag. Exempel på försäkringar som kan täcka skadan är hem-, olycksfalls- eller fordonsförsäkringar. För att kommunen ska vara skadeståndsskyldig krävs som regel att kommunen har orsakat skadan genom vårdslöshet.

Guide

Såhär anmäler du en skada och söker om ersättning

  1. Anmäl skadan via e-tjänst
  2. Handläggning av ärendet
  3. Lämna in eventuella kompletteringar
  4. Besked om skadeärendet

Anmäl skadan via e-tjänst

Gör din anmälan via vår e-tjänst. I anmälan ska du förklara hur skadan uppkommit och varför du anser att kommunen gjort fel eller agerat vårdslöst.

Det här behöver du ha med i din anmälan:

  • Plats, tid och datum för händelsen. Du kan också markera platsen där skadan hände på en karta.
  • Bilder på skadan och skadeståndssumma.
  • Bifoga kvitton eller andra dokument som visar din skada och vilka utlägg du har haft för den. Kommunen reparerar inte, det står du för själv. Om du inte har reparerat skadan än bifoga en offert på reparationen.

Har du frågor eller behöver hjälp med e-tjänsten?

Hör av dig till oss på Kontaktcenter så hjälper vi dig eller hänvisar dig rätt.
Ring, mejla eller besök oss i Bibliotekshuset i Karlstad.

Du hittar alla kontaktuppgifter och öppettider till Kontaktcenter här Öppnas i nytt fönster.

Ansök via blankett

Om du inte har möjlighet att göra din anmälan via e-tjänst, hör av dig till Kontaktcenter på telefon 054-540 00 00 och fråga efter en blankett. I fylld blankett skickar du sedan till:

Teknik- och fastighetsförvaltningen
Karlstads kommun
651 84 Karlstad

Det går också bra att skanna eller fota blanketten och skicka den till teknikochfastighetsforvaltningen@karlstad.se.

Handläggning av ärendet

Handläggning av egendomsskada

När du har skickat in din anmälan så handlägger vi ärendet. Vi har en handläggningstid på tre månader. Om en entreprenör är inblandad kan det ta längre tid med handläggningen. Vi gör platsbesök när vi bedömer att det finns behov av det.

Handläggning av personskada

Vid personskada är det försäkringsbolag Protector som hanterar ärendet och vi kan därför inte svara på några frågor då vi inte har hand om utredningen. Har du frågor och funderingar får du vända sig till Protector. Här hittar du kontaktuppgifter till Protector. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Lämna in eventuella kompletteringar

Om vi behöver få in kompletteringar, exempelvis handlingar, kvitton eller foton, för ärendet kommer vi att ta kontakt med dig och begära in dem från dig. Det här gäller för egendomsskada. Mejla kompletteringarna till teknikochfastighetsforvaltningen@karlstad.se. Obs! viktigt att du anger skadeärendenumret i mejlet.

Handläggningstiden är tre månader från det att alla handlingar har inkommit.

Besked om skadeärendet

Besked om egendomsskada

När din anmälan är utredd kommer du att få ett besked i ärendet. Du får besked från kommunen eller från inblandad entreprenör. Vid egendomsskada går det inte att överklaga beskedet. Om du vill överklaga får du ta det via domstolen.

Besked om personskada

När din anmälan är utredd kommer du att få ett besked i ärendet. Om du vill överklaga beskedet är det Protector du ska vända dig till.

Sidan uppdaterad: 2023-12-01

Hittade du det du sökte på sidan?