Karlstad är en Fairtrade City

I Karlstad är vi många som är engagerade för rättvis handel och sedan 2008 är vi också Fairtrade City-diplomerade. Det innebär bland annat att kommunen arbetar aktivt för att göra det lättare för dig som konsument att välja varor som är schysst producerade i butiker, caféer, restauranger och på arbetsplatsen.

Genom de val du gör när du handlar kan du påverka världen i en hållbar riktning. Många av Karlstads medborgare, företag, organisationer och politiker har länge engagerat sig för en världshandel på schyssta villkor. År 2011 fick vi därför utnämningen Sveriges (första!) Fairtrade City-huvudstad och 2016 utnämningen Årets Fairtrade City.

Vad är Fairtrade?

När du som konsument väljer Fairtrade-märkta produkter bidrar du till att odlare och anställda, med egen kraft, kan förbättra sina arbets- och levnads-villkor. Genom kriterier för högre löner och ett minimipris som överstiger produktionskostnaden. Detta, tillsammans med långsiktiga handelsavtal, ger trygghet för alla dem som inte har så stora marginaler att leva på.

Utöver den högre betalningen får odlarna också en extra premie. Den används till att utveckla lokalsamhället socialt och ekonomiskt, till exempel i en ny skola, nya bostäder och hälsovård, eller till investeringar i jordbruket. Beslutet för hur premien ska användas tas gemensamt av odlarna.

Fairtrade handlar inte bara om att få en bättre ekonomisk situation. Kriterierna främjar också demokratin, organisationsrätten samt miljöhänsyn i produktionen. Barnarbete och diskriminering motverkas.

Vad är Fairtrade City?

Att en kommun diplomeras som Fairtrade City innebär inte att kommunen blir Fairtrade-märkt. Det är bara produkter som kan bli certifierade. Fairtrade City är en diplomering från föreningen för Fairtrade Sverige till kommuner som engagerar sig för etisk konsumtion. Diplomeringen innebär att staden lever upp till kriterier som rör rättvis handel i kommunen, ett aktivt informationsarbete och utbud av rättvist handlade produkter i butiker, caféer, restauranger, hotell och på arbetsplatser.

Fairtrade-märkta produkter

I dag finns det ett brett utbud av Fairtrade-märkta produkter i de flesta butiker i Karlstad, men också på caféer, hotell och andra ställen där det serveras mat och dryck. Fråga efter Fairtrade där du äter och handlar!

På den svenska marknaden finns bland annat Fairtrade-märkt kaffe, te, kakao, drickchoklad, chokladkakor, bananer och annan färsk frukt, juice, ris, quinoa, glass, kryddor, olja, socker, müsli, snacks, godis, och honung. Dessutom går det att köpa Fairtrade-märkt vin, rosor, guld, hygienartiklar, sportbollar och produkter som innehåller Fairtrade-certifierad bomull.

Så kan du engagera dig för Fairtrade i Karlstad

Alla kan vara med och bidra till att Karlstad blir en schysstare stad och att de varor vi säljer och köper här bidrar till hållbar utveckling. Det viktigaste sättet är att välja etiskt märkta produkter, som Fairtrade, men du kan också engagera dig på andra sätt.

Bli Fairtrade-ambassadör

Runt om i hela Sverige finns flera tusen ambassadörer för Fairtrade. Utbildningen sker digitalt och är kostnadsfri.

Var med i en kampanj

Under två veckor i oktober varje år samlar vi alla krafter för Fairtrade och sätter fullt fokus på rättvis handel genom Fairtrades höstkampanj. På våren arrangeras Fairtrade Challenge- årets stora Fairtrade-fika. Vill du vara med? Skicka ett mejl till Karlstads Fairtrade City-samordnare Anna Sundell, anna.sundell@karlstad.se eller ring på telefonnummer: 054-540 46 85. Tillsammans gör vi skillnad!