Särskilt förordnad vårdnadshavare och förmyndare

När ett barn saknar föräldrar utser tingsrätten förordnad vårdnadshavare och förmyndare som har uppdraget att se till barnets bästa.

Redovisning

Som förordnad förmyndare har du samma skyldighet att redovisa som ställföreträdare för vuxna.

Redovisning genom års- och sluträkning.

• Du är ansvarig för att barnets ekonomi och tillgångar används för barnets bästa.
  • Du företräder barnet vid till exempel öppnande av bankkonto eller inköp av saker som inte täcks av barnets fickpengar.
  • Du ska ansöka om olika former av ersättningar eller bidrag, till exempel studiebidrag.

Vid uppstart:
  • Ditt registerutdrag är bevis för att du är särskild förordnad förmyndare, det tar du med till banken och visar upp.
  • När du är på banken ska du se till att barnets konton förses med överförmyndarspärr. Det är endast ett konto för löpande utgifter som inte ska ha spärr.
  • Du ska lämna in en tillgångsförteckning över barnets tillgångar och i samband med det lämnar du in bevis på att barnets konton är spärrade.
  • Du får aldrig blanda ihop din egen ekonomi med barnets ekonomi.
Vid omplacering och uttag av barnets pengar:
  • Behöver du ta ut eller omplacera pengar från barnets spärrade konton så krävs samtycke till detta.
  • Du skickar in en ansökan till överförmyndarnämnden.
  • Om ansökan godkänns tar du med beslutet till banken.
  • Tänk på att beslutet gäller under en begränsad period.

Om barnet fyllt 16 år och har ett arbete, bestämmer hen själv över den inkomsten.

Ja, du har rätt till ett arvode för det arbete du utfört. Du har också rätt till ersättning för de utgifter du haft för att kunna utföra uppdraget. Det är överförmyndarnämnden som beslutar om arvodet och kostnadsersättning.