Other languages

Karlstad municipality itself does not provide a translation of the website into other languages, the primary language for the website is Swedish.

If you want to access the information in languages other than Swedish, you as a visitor can use external services to translate the content.

An example of such a service is Google Translate from Google. By you as a visitor using such a function, your visit will be tracked by the external party, for example Google.

Google translate Karlstad.se

Attefallsåtgärder

Om du avser bygga en attefallsbyggnad eller annan attefallsåtgärd behöver du göra en anmälan och få ett startbesked innan åtgärden får påbörjas.

Vad gäller för din åtgärd?

Om attefallsbyggnaden uppfyller samtliga kriterier enligt nedan behöver du inte ansöka om bygglov. Du behöver däremot skicka in en anmälan och invänta ett startbesked innan du kan börja bygga, även om attefallsbyggnaden är lovbefriad.

Följande kriterier gäller för att din attefallsbyggnad ska få byggas utan bygglov:

  • det ska finnas ett befintligt en- eller tvåbostadshus på tomten
  • ska vara en komplementbyggnad eller ett komplementbostadshus
  • får vara högst 30,0 kvadratmeter
  • taknockshöjden får vara högst 4,0 meter
  • ska vara fristående
  • ska placeras i omedelbar närhet till en- eller tvåbostadshus
  • ska placeras minst 4,5 meter från gräns
  • ska placeras minst 30,0 meter från järnväg
  • inte uppförs vid byggnader eller inom bebyggelseområden som är särskilt värdefulla
  • att det inte är utökad bygglovsplikt för attefallsbyggnad i den detaljplan som gäller för området
  • om det är ett komplementbostadshus, inte placeras inom eller i anslutning till vissa områden som är av riksintresse för totalförsvaret.

Om komplementbyggnaden avser vara ett komplementbostadshus ska det innehålla alla funktioner som finns i en bostad, till exempel inredning och utrustning för matlagning, personlig hygien och möjlighet att förvara saker.

Kom ihåg att följa kraven som finns i Boverkets bygg- och konstruktionsregler

Vid alla byggnadsarbeten du gör ska kraven som finns i Boverkets bygg- och konstruktionsregler följas, även om din åtgärd inte kräver bygglov eller anmälan.

Om attefallstillbyggnaden uppfyller samtliga kriterier enligt nedan behöver du inte ansöka om bygglov. Du behöver däremot skicka in en anmälan och invänta ett startbesked innan du kan börja bygga, även om attefallstillbyggnaden är lovbefriad.

Följande kriterier gäller för att din attefallstillbyggnad ska få byggas utan bygglov:

  • den får endast byggas på ett befintligt en- eller tvåbostadshus
  • en- eller tvåbostadshuset har inte byggts till med en attefallstillbyggnad tidigare
  • den får ha högst 15,0 kvadratmeter bruttoarea
  • den får inte vara högre än bostadshusets taknockshöjd
  • den ska placeras minst 4,5 meter från gräns
  • den får inte uppföras vid byggnader eller inom bebyggelseområden som är särskilt värdefulla
  • den inte placeras inom eller i anslutning till vissa områden som är av riksintresse för totalförsvaret
  • att attefallstillbyggnaden inte kräver bygglov enligt den detaljplan som gäller för området

Kom ihåg att följa kraven som finns i Boverkets bygg- och konstruktionsregler

Vid alla byggnadsarbeten du gör ska kraven som finns i Boverkets bygg- och konstruktionsregler följas, även om din åtgärd inte kräver bygglov eller anmälan.

Om takkupan uppfyller samtliga kriterier enligt nedan behöver du inte ansöka om bygglov. Du behöver däremot skicka in en anmälan och invänta ett startbesked innan du kan börja bygga, även om takkupan är lovbefriad.

Följande kriterier gäller för att din takkupan ska få byggas utan bygglov:

  • de får endast byggas på ett befintligt en- eller tvåbostadshus,
  • efter uppförandet får det finnas högst två takkupor på bostadshuset,
  • takkuporna får tillsammans uppta högst halva takfallet på bostadshuset,
  • takkuporna får inte innebära något ingrepp i den bärande konstruktionen,
  • takkuporna får inte göras på byggnader eller inom bebyggelseområden som är särskilt värdefulla och
  • att attefallstakkupor inte kräver bygglov enligt den detaljplan som gäller för området.

Kom ihåg att följa kraven som finns i Boverkets bygg- och konstruktionsregler

Vid alla byggnadsarbeten du gör ska kraven som finns i Boverkets bygg- och konstruktionsregler följas, även om din åtgärd inte kräver bygglov eller anmälan.

Steg för steg - så gör du din anmälan

Vad gäller för din fastighet?

Kontrollera så att gällande detaljplan eller områdesbestämmelser tillåter den åtgärd du planerar göra. Detaljplaner och områdesbestämmelser kan innehålla krav på utökad bygglovsplikt, främst inom kulturhistoriskt värdefulla miljöer.

Detaljplaner och områdesbestämmelser kan innehålla så kallade varsamhetsbestämmelser, främst inom kulturhistoriskt värdefulla miljöer. Det innebär att i dessa områden kan det behövas bygglov, rivningslov och anmälan för åtgärder som annars inte kräver detta.

Undantag gäller inte för värdefulla byggnader

Om området eller byggnader är utpekade som värdefulla ur arkitektonisk, historisk eller konstnärlig synpunkt så kanske undantagen för attefallsåtgärden inte gäller på din fastighet.

Undantagen gäller inte heller om kommunen i detaljplan eller områdesbestämmelser bestämt att lov krävs.

Strandskyddsdispens kan behövas

För att bygga, gräva, anlägga eller på andra sätt påverka strandskyddsområdet, krävs dispens. Skyddszonen omfattar både land och vatten och sträcker sig 100 meter, och i vissa fall upp till 300 meter, i båda riktningarna från strandkanten.

Andra tillstånd du kan behöva

Om du i samband med din tänkta åtgärd/byggnation även ska utföra någon av dessa anordningar/installationer eller ändra befintlig anläggning, ska du lämna in ansökan/anmälan för dem samtidigt med ansökan om lov. Detta för att vi ska samordna handläggningen av dina ärenden.

Dagvatten

Det är byggherrens ansvar att se till att dagvatten omhändertas på den egna fastigheten. Du behöver samordna ditt projekt med tekniska förvaltningen angående anslutningar till allmän platsmark.

Återanvänd gärna material

Använder du återbrukat tegel, ett gammalt fönster eller virke från ett tidigare hus minskar du den negativa klimatpåverkan. Det finns en marknad för att såväl köpa som sälja begagnat material.

För att vi ska kunna handlägga din ansökan behöver du skicka in flera bilagor. Om din ansökan inte är komplett ifylld, det saknas handlingar eller om dina ritningar inte är fackmässigt utförda kommer vi be dig komplettera din ansökan.

Ritningarna måste vara fackmannamässigt gjorda

De ritningar som ska skickas in tillsammans med ansökan måste vara fackmannamässigt utförda för att vi ska kunna godkänna dem. Har du inte kunskap själv att utforma ritningarna behöver du anlita en fackman som kan hjälpa dig. För att dina ritningar ska anses vara fackmannamässiga ska de vara utförda enligt våra exempelritningar nedan.

Ritningarna måste vara scannade digitala kopior eller inskickade på papperskopior med tydliga kontraster, ritningar kan även vara helt digitala. Foto eller ritningar på rutat papper är inte godkänt.

När du planerar att göra en attefallsåtgärd behöver du bland annat skicka in dessa handlingar:

  • Situationsplan: åtgärden ska vara ritad på kommunens eller Lantmäteriets kartunderlag i skala 1:400 eller 1:500. Måttsätt åtgärden och redovisa avstånd till minst två fastighetsgränser.
  • Planritningar: ska vara i skala 1:100. Planritningen ska redovisa mått i millimeter och byggnadsarean ska vara lätt att beräkna.
  • Fasadritningar: ska vara i skala 1:100. På fasadritningarna ska det framgå materialval, kulör och mått. På fasadritningarna ska väderstreck anges.
  • Sektionsritning: ska vara i skala 1:100. Sektionsritningen ska visa rumshöjd, takvinkel, sockelhöjd (SH) alternativt färdigt golv (FG), eventuell skorsten och byggnadens höjd.
  • Kontrollplan: ska säkerställa att byggprojektet kommer att uppfylla samhällets krav.
  • Konstruktionsritning: kan vara till exempel en principskiss på takstolar och grund.

Attefall i form av komplementbostadshus

Klassas byggnaden som komplementbostadshus behöver du även ta fram följande handlingar och uppgifter:

  • kontrollansvarig och
  • energiberäkning.

Om det krävs fler handlingar för ditt ärende hör vi av oss.

Kontrollansvarig

Du som ska bygga, riva eller utföra markarbeten kan behöva en kontrollansvarig, KA, för ditt projekt. Du behöver oftast inte en kontrollansvarig om du bara ska göra små ändringar av till exempel ett en- och tvåbostadshus.

Den kontrollansvarige du anlitar måste vara certifierad enligt Plan- och bygglagen vilket innebär att bara personer som är certifierade får göra det en kontrollansvarig ska göra. Du som letar efter en certifierad kontrollansvarig kan vända dig till något av de företag som utfärdar certifieringar.

Den kontrollansvarige måste ha en självständig ställning. Det betyder till exempel att den kontrollansvarige inte får vara nära släkt med den som utför åtgärden eller arbeta på samma företag.

Kontrollplan

En kontrollplan är ett dokument innehållande ett antal punkter som ska kontrolleras under projektets gång. I kontrollplanen ska det framgå vilka kontroller som ska göras, vem som utför kontrollen och vad kontrollerna kontrolleras mot.

Din anmälan

När du har förberett dina handlingar som ska bifogas kan du göra din anmälan.

Du gör anmälan via vår e-tjänst. Där bifogar du samtidigt dina handlingar digitalt. I e-tjänsten guidar vi dig genom processen steg för steg och det är lätt att följa ärendet. Du får ett meddelande i din digitala brevlåda eller ett mejl så fort något händer och sedan får du ditt besked i e-tjänsten.

Logga in med BankID och följ stegen:

Har du frågor eller behöver hjälp med e-tjänsten?

Hör av dig till oss på Kontaktcenter så hjälper vi dig eller hänvisar dig rätt.
Ring, mejla eller besök oss i Bibliotekshuset.

Du hittar alla kontaktuppgifter och öppettider till Kontaktcenter här Öppnas i nytt fönster.

Komplettering av ärende

Om din ansökan behöver kompletteras med uppgifter eller ritningar skickar vi ett meddelande till dig där du uppmanas att lämna in de uppgifter/handlingar som saknas.

Du behöver startbesked för att påbörja arbetet

Du behöver alltid ett startbesked om du har gjort en anmälan. Du får börja bygga efter:

  • du har fått ett startbesked från stadsbyggnadsnämnden.

 

Du behöver slutbesked för att få börja använda din åtgärd

Du får inte börja använda din byggnad eller åtgärd förrän du har fått ett slutbesked. Slutbesked får du när du har skickat in handlingar som visar att du har uppfyllt alla de krav som gällde i ditt ärende.

Skicka in dina handlingar inför slutbesked via e-tjänsten:

Olovligt byggande

Om du påbörjar byggnationen utan startbesked eller börjar använda byggnaden utan slutbesked bryter du mot plan- och bygglagen. Det kan bland annat innebära att du måste betala en byggsanktionsavgift.

Läs mer om olovligt byggande och sanktionsavgifter. Öppnas i nytt fönster.

Handläggningstid och avgift

Vår handläggning

När din anmälan kommer in registreras den och får ett diarienummer. Vi går igenom din ansökan för att se om den är komplett.

Tio veckor för bygglovsärenden
Normal handläggningstid för bygglovsärenden är upp till tio veckor från det att du lämnat in en komplett ansökan. Det är din handläggare på Stadsbyggnadsförvaltningen som avgör om din ansökan är komplett och hen ber dig komplettera om det behövs.

Fyra veckor för anmälansärenden
Normal handläggningstid för anmälansärenden är upp till fyra veckor från det att du lämnat in en komplett ansökan. Det är din handläggare på Stadsbyggnadsförvaltningen som avgör om din ansökan är komplett och hen ber dig komplettera om det behövs.

Avgifter

När du ansöker om lov eller gör en anmälan får du betala en avgift. Storleken på avgiften beror främst på vad du planerar att göra.

Mer information om avgifter. Öppnas i nytt fönster.

Sidan uppdaterad: 2024-09-10

Hittade du det du sökte på sidan?

Innehåll på sida