Fasadändring
Inom områden med detaljplan behöver du oftast söka bygglov eller göra en anmälan om du ska byta tak, fasad eller på annat sätt ändra byggnadens yttre utseende.
Vad gäller?
Det krävs oftast bygglov när du ska ändra utseendet på en byggnad, en så kallad fasadändring.
- Planerar du förändring eller byte av fönster eller dörrar så att byggnadens utseende förändras mycket (påverkas avsevärt) krävs det bygglov. Till exempel om du vill sätta in ett större fönster.
- Tänker du byta fasadbeklädnad, takmaterial eller ändra husets färg krävs det bygglov om det väsentligt ändrar byggnadens eller områdets karaktär. Med det menas till exempel om flera hus i kvarteret har rött tegeltak och du vill byta ditt röda tegeltak till svart plåttak. Eller om du vill måla om ditt hus från mörkrött till ljusblått.
Fasadändringar eller byte av tak på ett flerbostadshus som vetter mot en kringbyggd gård är bygglovsbefriat. Under förutsättningen att detta inte regleras i detaljplanen och att byggnaden inte ligger i ett område med kulturhistoriskt värdefulla byggnader och miljöer.
Skulle din förändring inte kräva bygglov men innebära ändringar i den bärande konstruktionen behöver du alltid göra en anmälan.
Utanför detaljplanerat område eller ett område utan områdesbestämmelser behöver du inte söka bygglov för att måla om din byggnad, byta fasadmaterial eller taktäckningsmaterial, så kallade varsamma förändringar.
Skulle din förändring innebära ändringar i den bärande konstruktionen behöver du alltid göra en anmälan.
Det krävs en anmälan, oavsett om din byggnad ligger inom eller utanför detaljplanerat område, innan du utför underhåll av byggnader med ett särskilt bevarandevärde som omfattas av skyddsbestämmelser. Fasadändringar på byggnader med ett särskilt bevarandevärde kräver bygglov.
Fördjupad information gällande fasadändringar finns på Boverkets hemsida.
Vid alla byggnadsarbeten du gör ska kraven som finns i Boverkets byggregler (BBR) och Boverkets konstruktionsregler (EKS) följas, även om din åtgärd inte kräver bygglov eller anmälan.
Steg för steg - så gör du din bygglovsanmälan
Vad gäller för din fastighet?
Kontrollera så att gällande detaljplan eller områdesbestämmelser tillåter den åtgärd du planerar göra. Detaljplaner och områdesbestämmelser kan innehålla krav på utökad bygglovsplikt, främst inom kulturhistoriskt värdefulla miljöer.
Detaljplaner och områdesbestämmelser kan innehålla så kallade varsamhetsbestämmelser, främst inom kulturhistoriskt värdefulla miljöer. Det innebär att i dessa områden kan det behövas bygglov, rivningslov och anmälan för åtgärder som annars inte kräver detta.
Undantag gäller inte för värdefulla byggnader
Om området eller byggnader är utpekade som värdefulla ur arkitektonisk, historisk eller konstnärlig synpunkt så kanske undantagen för åtgärden inte gäller på din fastighet.
Undantagen gäller inte heller om kommunen i detaljplan eller områdesbestämmelser bestämt att lov krävs.
Strandskyddsdispens kan behövas
För att bygga, gräva, anlägga eller på andra sätt påverka strandskyddsområdet, krävs dispens. Skyddszonen omfattar både land och vatten och sträcker sig 100 meter, och i vissa fall upp till 300 meter, i båda riktningarna från strandkanten.
Andra tillstånd du kan behöva
Om du i samband med din tänkta åtgärd/byggnation även ska utföra någon av dessa anordningar/installationer eller ändra befintlig anläggning, ska du lämna in ansökan/anmälan för dem samtidigt med ansökan om lov. Detta för att vi ska samordna handläggningen av dina ärenden.
- Egen avloppsanläggning: lämnas in hos miljöförvaltningen Öppnas i nytt fönster.
- Kommunalt vatten och avlopp: lämnas in hos teknik- och fastighetsförvaltningen Öppnas i nytt fönster.
- Berg-, sjö- och jordvärmepumpanläggningar: lämnas in hos miljöförvaltningen Öppnas i nytt fönster.
- Verksamhet i byggnaden. Om byggnaden ska användas till annat än bostadsändamål kan det krävas tillstånd beroende på vilken verksamhet du ska bedriva i byggnaden.
Dagvatten
Det är byggherrens ansvar att se till att dagvatten omhändertas på den egna fastigheten. Du behöver samordna ditt projekt med tekniska förvaltningen angående anslutningar till allmän platsmark.
Återanvänd gärna material
Använder du återbrukat tegel, ett gammalt fönster eller virke från ett tidigare hus minskar du den negativa klimatpåverkan. Det finns en marknad för att såväl köpa som sälja begagnat material.
För att vi ska kunna handlägga din ansökan behöver du skicka in flera bilagor. Om din ansökan inte är komplett ifylld, det saknas handlingar eller om dina ritningar inte är fackmässigt utförda kommer vi be dig komplettera din ansökan.
Ritningarna måste vara fackmannamässigt gjorda
De ritningar som ska skickas in tillsammans med ansökan måste vara fackmannamässigt utförda för att vi ska kunna godkänna dem. Har du inte kunskap själv att utforma ritningarna behöver du anlita en fackman som kan hjälpa dig. För att dina ritningar ska anses vara fackmannamässiga ska de vara utförda enligt våra exempelritningar nedan.
Ritningarna måste vara skannade digitala kopior eller inskickade på papperskopior med tydliga kontraster, ritningar kan även vara helt digitala. Foto eller ritningar på rutat papper är inte godkänt.
När du planerar att göra en fasadändring behöver du bland annat skicka in dessa handlingar:
- Situationsplan: åtgärden ska vara ritad på kommunens eller Lantmäteriets kartunderlag i skala 1:400 eller 1:500. Situationsplanen ska redovisa på vilken fasad ändringen utförs.
- Planritningar: ska vara i skala 1:100. Planritningen ska redovisa mått i millimeter och byggnadsarean ska vara lätt att beräkna.
- Fasadritningar: ska vara i skala 1:100. På fasadritningarna ska det framgå materialval, kulör och mått. På fasadritningarna ska väderstreck anges.
- Detaljritning eller produktblad på åtgärd.
Inför beslut om startbesked behöver du bland annat även lämna in:
- Kontrollplan: läs mer om kontrollplan nedan.
Om det krävs fler handlingar för ditt ärende hör vi av oss.
Kontrollansvarig
Du som ska bygga, riva eller utföra markarbeten kan behöva en kontrollansvarig, KA, för ditt projekt. Du behöver oftast inte en kontrollansvarig om du bara ska göra små ändringar av till exempel ett en- och tvåbostadshus.
Den kontrollansvarige du anlitar måste vara certifierad enligt Plan- och bygglagen vilket innebär att bara personer som är certifierade får göra det en kontrollansvarig ska göra. Du som letar efter en certifierad kontrollansvarig kan vända dig till något av de företag som utfärdar certifieringar.
Den kontrollansvarige måste ha en självständig ställning. Det betyder till exempel att den kontrollansvarige inte får vara nära släkt med den som utför åtgärden eller arbeta på samma företag.
Kontrollplan
En kontrollplan är ett dokument innehållande ett antal punkter som ska kontrolleras under projektets gång. I kontrollplanen ska det framgå vilka kontroller som ska göras, vem som utför kontrollen och vad kontrollerna kontrolleras mot.
Din bygglovsansökan
När du har förberett dina handlingar som ska bifogas kan du göra din ansökan.
Du ansöker via vår e-tjänst. Där bifogar du samtidigt dina handlingar digitalt. I e-tjänsten guidar vi dig genom processen steg för steg och det är lätt att följa ärendet. Du får ett meddelande i din digitala brevlåda eller ett mejl så fort något händer och sedan får du ditt besked i e-tjänsten.
Logga in med BankID och följ stegen:
Har du frågor eller behöver hjälp med e-tjänsten?
Hör av dig till oss på Kontaktcenter så hjälper vi dig eller hänvisar dig rätt.
Ring, mejla eller besök oss i Bibliotekshuset.
Du hittar alla kontaktuppgifter och öppettider till Kontaktcenter här Öppnas i nytt fönster.
Komplettering av ärende
Om din ansökan/anmälan behöver kompletteras med uppgifter eller ritningar skickar vi ett meddelande till dig där du uppmanas att lämna in de uppgifter/handlingar som saknas.
Du behöver startbesked för att påbörja arbetet
Du behöver alltid ett startbesked, oavsett om du sökt lov eller gjort en anmälan. Du får börja bygga efter:
- du har fått ett startbesked från stadsbyggnadsnämnden och
- minst fyra veckor har gått sedan beslutet kungjordes i Post och Inrikes Tidningar.
Skicka in dina handlingar inför slutbesked via e-tjänsten:
Du behöver slutbesked för att få börja använda din åtgärd
Du får inte börja använda din byggnad eller åtgärd förrän du har fått ett slutbesked. Slutbesked får du när du har skickat in handlingar som visar att du har uppfyllt alla de krav som gällde i ditt ärende.
Skicka in dina handlingar inför slutbesked via e-tjänsten:
Olovligt byggande
Om du påbörjar byggnationen utan startbesked eller börjar använda byggnaden utan slutbesked bryter du mot plan- och bygglagen. Det kan bland annat innebära att du måste betala en byggsanktionsavgift.
Läs mer om olovligt byggande och sanktionsavgifter. Öppnas i nytt fönster.
Handläggningstid och avgift
Vår handläggning
När din ansökan kommer in registreras den och får ett diarienummer. Vi går igenom din ansökan för att se om den är komplett.
Tio veckor för bygglovsärenden
Normal handläggningstid för bygglovsärenden är upp till tio veckor från det att du lämnat in en komplett ansökan. Det är din handläggare på Stadsbyggnadsförvaltningen som avgör om din ansökan är komplett och hen ber dig komplettera om det behövs.
Fyra veckor för anmälansärenden
Normal handläggningstid för anmälansärenden är upp till fyra veckor från det att du lämnat in en komplett ansökan. Det är din handläggare på Stadsbyggnadsförvaltningen som avgör om din ansökan är komplett och hen ber dig komplettera om det behövs.
Avgifter
När du ansöker om lov eller gör en anmälan får du betala en avgift. Storleken på avgiften beror främst på vad du planerar att göra.
Sidan uppdaterad: 2024-09-10
Hittade du det du sökte på sidan?