Nybyggnad av enbostadshus, fritidshus och annan större byggnad
Det krävs bygglov för nybyggnad, det vill säga att uppföra en ny byggnad, eller att flytta en befintlig byggnad till en ny plats. Ekonomibyggnader för jordbruk, skogsbruk eller annan liknande näring har vissa undantag från lovplikten.
Vad räknas som en nybyggnad?
Läs mer information om vad som definierar en nybyggnad hos Boverket:
Undantag
I områden som inte omfattas av detaljplan får ekonomibyggnader uppföras eller byggas till utan bygglov. I områden som omfattas av detaljplan krävs däremot bygglov.
Läs mer information om undantag från bygglov hos Boverket:
Steg för steg - så gör du din bygglovsansökan
Vad gäller för din fastighet?
Kontrollera så att gällande detaljplan eller områdesbestämmelser tillåter den åtgärd du planerar göra. Detaljplaner och områdesbestämmelser kan innehålla krav på utökad bygglovsplikt, främst inom kulturhistoriskt värdefulla miljöer.
Detaljplaner och områdesbestämmelser kan innehålla så kallade varsamhetsbestämmelser, främst inom kulturhistoriskt värdefulla miljöer. Det innebär att i dessa områden kan det behövas bygglov, rivningslov och anmälan för åtgärder som annars inte kräver detta.
Undantag gäller inte för värdefulla byggnader
Om området eller byggnader är utpekade som värdefulla ur arkitektonisk, historisk eller konstnärlig synpunkt så kanske undantagen för åtgärden inte gäller på din fastighet.
Undantagen gäller inte heller om kommunen i detaljplan eller områdesbestämmelser bestämt att lov krävs.
Strandskyddsdispens kan behövas
För att bygga, gräva, anlägga eller på andra sätt påverka strandskyddsområdet, krävs dispens. Skyddszonen omfattar både land och vatten och sträcker sig 100 meter, och i vissa fall upp till 300 meter, i båda riktningarna från strandkanten.
Andra tillstånd du kan behöva
Om du i samband med din tänkta åtgärd/byggnation även ska utföra någon av dessa anordningar/installationer eller ändra befintlig anläggning, ska du lämna in ansökan/anmälan för dem samtidigt med ansökan om lov. Detta för att vi ska samordna handläggningen av dina ärenden.
- Egen avloppsanläggning: lämnas in hos miljöförvaltningen Öppnas i nytt fönster.
- Kommunalt vatten och avlopp: lämnas in hos teknik- och fastighetsförvaltningen Öppnas i nytt fönster.
- Berg-, sjö- och jordvärmepumpanläggningar: lämnas in hos miljöförvaltningen Öppnas i nytt fönster.
- Verksamhet i byggnaden. Om byggnaden ska användas till annat än bostadsändamål kan det krävas tillstånd beroende på vilken verksamhet du ska bedriva i byggnaden.
Dagvatten
Det är byggherrens ansvar att se till att dagvatten omhändertas på den egna fastigheten. Du behöver samordna ditt projekt med tekniska förvaltningen angående anslutningar till allmän platsmark.
Återanvänd gärna material
Använder du återbrukat tegel, ett gammalt fönster eller virke från ett tidigare hus minskar du den negativa klimatpåverkan. Det finns en marknad för att såväl köpa som sälja begagnat material.
För att vi ska kunna handlägga din ansökan behöver du skicka in flera bilagor. Om din ansökan inte är komplett ifylld, det saknas handlingar eller om dina ritningar inte är fackmannamässigt utförda kommer vi be dig komplettera din ansökan.
Ritningarna måste vara fackmannamässigt gjorda
De ritningar som ska skickas in tillsammans med ansökan måste vara fackmannamässigt utförda för att vi ska kunna godkänna dem. Har du inte kunskap själv att utforma ritningarna behöver du anlita en fackman som kan hjälpa dig. För att dina ritningar ska anses vara fackmannamässiga ska de vara utförda enligt våra exempelritningar nedan.
Ritningarna måste vara scannade digitala kopior eller inskickade på papperskopior med tydliga kontraster, ritningar kan även vara helt digitala. Foto eller ritningar på rutat papper är inte godkänt.
När du planerar att bygga enbostadshus, fritidshus och annan större byggnad behöver du bland annat skicka in dessa handlingar:
- Nybyggnadskarta: beställs via e-tjänsten:
Har du frågor eller behöver hjälp med e-tjänsten?
Hör av dig till oss på Kontaktcenter så hjälper vi dig eller hänvisar dig rätt.
Ring, mejla eller besök oss i Bibliotekshuset.
Du hittar alla kontaktuppgifter och öppettider till Kontaktcenter här Öppnas i nytt fönster.
- Planritningar: ska vara i skala 1:100. Planritningen ska redovisa mått i millimeter och byggnadsarean ska vara lätt att beräkna. Fast inredning, som till exempel köksinredning, wc/dusch, tvätt- och torkmöjligheter samt garderober, ska redovisas. Det ska framgå på planritningen vart sektionssnitt är taget.
Entréplanet ska vara tillgängligt och användbart för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga. - Fasadritningar: ska vara i skala 1:100. På fasadritningarna ska det framgå materialval, kulör, mått och eventuell skorsten. På fasadritningarna ska väderstreck anges.
- Sektionsritning: ska vara i skala 1:100. Sektionsritningen ska visa rumshöjd, takvinkel, sockelhöjd (SH) alternativt färdig golvhöjd (FG) och byggnadens höjd. Det ska framgå på planritningen vart sektionssnittet är taget.
- Markplaneringsritning: ska vara i skala 1:200 eller 1:400. Ritningen ska visa byggnadens placering, markhöjder, uppfyllnader, murar, slänter, infart, parkering och liknande. Det ska framgå på markplaneringsritningen vart marksektionssnittet är taget.
- Marksektionsritning: ska redovisa markens höjder före och efter förändringen. Marksektionen ska redovisa minst en halv meter in på granntomter eller allmän platsmark. Både nord-sydlig och öst-västlig sektion ska redovisas. Det ska framgå på markplaneringsritningen vart marksektionssnittet är taget.
- Förslag på kontrollansvarig
Inför beslut om startbesked
I större ärenden så krävs i regel att ett tekniskt samråd hålls. På det tekniska samrådet går man bland annat igenom hur arbetet ska planeras och organiseras, förslaget till kontrollplan och handlingarna i övrigt.
Inför beslut om startbesked behöver du bland annat även lämna in:
- Kontrollplan: läs mer om kontrollplan nedan.
- Konstruktionshandlingar för grund och stomme.
- Energibalansberäkning
- Färdigställandeskydd
Observera att ytterligare handlingar kan tillkomma.
Om det krävs fler handlingar för ditt ärende hör vi av oss. Ska du bygga ett större projekt, till exempel ett flerfamiljshus eller större lagerhall, kan du höra av dig till bygglovsavdelningen och få en mer detaljerad checklista över vilka handlingar som krävs.
Kontrollansvarig
Du som ska bygga, riva eller utföra markarbeten kan behöva en kontrollansvarig, KA, för ditt projekt. Du behöver oftast inte en kontrollansvarig om du bara ska göra små ändringar av till exempel ett en- och tvåbostadshus.
Den kontrollansvarige du anlitar måste vara certifierad enligt Plan- och bygglagen vilket innebär att bara personer som är certifierade får göra det en kontrollansvarig ska göra. Du som letar efter en certifierad kontrollansvarig kan vända dig till något av de företag som utfärdar certifieringar.
Den kontrollansvarige måste ha en självständig ställning. Det betyder till exempel att den kontrollansvarige inte får vara nära släkt med den som utför åtgärden eller arbeta på samma företag.
Din bygglovsansökan
När du har förberett dina handlingar som ska bifogas kan du göra din ansökan.
Du ansöker eller gör anmälan via vår e-tjänst. Där bifogar du samtidigt dina handlingar digitalt. I e-tjänsten guidar vi dig genom processen steg för steg och det är lätt att följa ärendet. Du får ett meddelande i din digitala brevlåda eller ett mejl så fort något händer och sedan får du ditt besked i e-tjänsten.
Logga in med BankID och följ stegen:
Har du frågor eller behöver hjälp med e-tjänsten?
Hör av dig till oss på Kontaktcenter så hjälper vi dig eller hänvisar dig rätt.
Ring, mejla eller besök oss i Bibliotekshuset.
Du hittar alla kontaktuppgifter och öppettider till Kontaktcenter här Öppnas i nytt fönster.
Komplettering av ärende
Om din ansökan/anmälan behöver kompletteras med uppgifter eller ritningar skickar vi ett meddelande till dig där du uppmanas att lämna in de uppgifter/handlingar som saknas.
Du behöver startbesked för att påbörja arbetet
Du behöver alltid ett startbesked, oavsett om du sökt lov eller gjort en anmälan. Du får börja bygga efter:
- du har fått ett startbesked från stadsbyggnadsnämnden och
- minst fyra veckor har gått sedan beslutet kungjordes i Post och Inrikes Tidningar.
Skicka in dina handlingar inför startbesked via e-tjänsten:
Du behöver slutbesked för att få börja använda din åtgärd
Du får inte börja använda din byggnad eller åtgärd förrän du har fått ett slutbesked. Slutbesked får du när du har skickat in handlingar som visar att du har uppfyllt alla de krav som gällde i ditt ärende.
Skicka in dina handlingar inför slutbesked via e-tjänsten:
Olovligt byggande
Om du påbörjar byggnationen utan startbesked eller börjar använda byggnaden utan slutbesked bryter du mot plan- och bygglagen. Det kan bland annat innebära att du måste betala en byggsanktionsavgift.
Läs mer om olovligt byggande och sanktionsavgifter. Öppnas i nytt fönster.
Handläggningstid och avgift
Vår handläggning
När din ansökan/anmälan kommer in registreras den och får ett diarienummer. Vi går igenom din ansökan för att se om den är komplett.
Tio veckor för bygglovsärenden
Normal handläggningstid för bygglovsärenden är upp till tio veckor från det att du lämnat in en komplett ansökan. Det är din handläggare på Stadsbyggnadsförvaltningen som avgör om din ansökan är komplett och hen ber dig komplettera om det behövs.
Avgifter
När du ansöker om lov eller gör en anmälan får du betala en avgift. Storleken på avgiften beror främst på vad du planerar att göra.
Sidan uppdaterad: 2024-09-10
Hittade du det du sökte på sidan?