Skivomslag Sven Ingvars Årets stad Karlstad 1968

När Karlstad blev Årets stad

Vi tar oss tillbaka till 1968, året då solen lyste lite extra klart över Karlstad. Karlstad blev nämligen korad till Årets Stad av tidningen Expressen. Samma år slogs portarna upp för den populära Orrleken.

Sven-Ingvars EP

I samband med firandet av att Karlstad korats till Årets Stad gav Sven-Ingvars ut en EP med låtarna Grattis Karlstá Årets Stad och Karlstávalsen och gruppen står på omslaget uppradade framför statyn Vindarnas boning.

Ep-omslag Sven-Ingvars Årets stad 1968
EP-omslag Sven-Ingvars Årets stad Karlstad 1968.

På omslaget baksida finns följande text att läsa:

”En sällsynt vacker stad. En öppen och ljus stad. En livfull stad med växande industri, men också med nykommen universitetsfilial och lärarhögskola. En framsynt stad med klok planering för sina medborgares behov. En ungdomens stad med nyinvigd isstadion och ishall, för att bara ta ett par exempel i satsningen på motion och rekreation, på idrott och tävlan. En grön stad med granna omgivningar och fina fritidsområden. En stad med djupa kulturtraditioner, ömt vårdade och hängivet fullföljda. En stad med rik historia, stadd i rik utveckling. En trivselstad för sina egna och en tjusig stad för besökare. Sådan är "Årets Stad" i Sverige: Karlstad.”

Affisch från invigningen av Orrleken 1968

Orrleken invigs

Orrleken invigdes onsdagen den 19 juni i samband med årets stad-firandet.

Orrleken var en mönster-lekpark. Idén var att den kommunala lekparken skulle vara ett komplement till tomtlekparkerna som skulle skapa förutsättningar för spontan lek.

Program över invigningskalaset för Orrleken 1968

I kommunarkivet finns Årets stad-kommitténs arkiv med många spännande handlingar.

Källor: Karlstads kommunarkiv, Årets stad-kommittén, Karlstads stad

Sidan publicerad: 2023-05-15