
Illustration siluettbild Karlstad och elbussar
Karlstadsstråket och S-linjen förlängs
Karlstadsstråket gör det enklare att resa kollektivt och hållbart. Stråket trafikeras av S-linjen (snabbusslinjen), med 10-minuterstrafik mellan Jakobsberg och Rud via Stora Torget och Centralsjukhuset.
Nu byggs den tredje etappen då stråket förlängs från Rud till Välsviken station.
-
Kontaktcenter
Västra Torggatan 26, Bibliotekshuset
651 84 Karlstad
Öppettider: Måndag till fredag 08.00-16.30
Om projektet
Karlstadsstråket gör det enklare att resa kollektivt mellan centrum, bostadsområden, arbetsplatser och handelsområden. S-linjen som trafikerar stråket, har tätare turer och resorna blir miljömässigt bättre tack vare elbussar. Elbussarna gör också stadsmiljön blir trivsammare, då de är betydligt tystare än andra bussar.
Karlstadsstråket byggs ut i etapper. Första delen av Karlstadsstråket, från Rud till centrum, stod klar i december 2018. I december 2022 förlängdes stråket till Jakobsberg. På sikt är tanken att det ska gå från Välsviken i öst till Bergvik i väst.
Projektet delfinansieras till 50 procent genom ett bidrag av staten i form av stadsmiljöavtal. Statens syfte med stödet är att uppmuntra effektivare kollektivtrafik och goda, hållbara stadsmiljöer.
Etappen mellan Rud och Välsviken
I den här etappen av Karlstadsstråket förlängs S-linjen från Ruds bytesstation till Välsviken station via Lorensberg, Kronoparken och universitetet. Arbetet innebär bland annat att:
- Busshållplatserna byggs om och anpassas till elbussar.
- Vid korsningen Sommargatan/Edsgatevägen kommer trafiksignaler ge bussen prioritet så den tar sig fram fortare.
- En genväg för bussen byggs mellan korsningen Edsgatevägen/Sommargatan och Vårgatan.
- Det skapas en trevligare hållplats med tillgänglighetsanpassningar vid universitetet.
- Laddstationen för elbussarna, som idag finns vid Ruds bytesstation, flyttas till Välsvikens station.
- En ny bytespunkt i Välsviken gör det enkelt att byta mellan regionbussar och bussar i stadstrafik.
- Längs delar av sträckan förbättrar vi gång- och cykelvägar.
- Torgytan vid Kronoparkens centrum ses över och fräschas upp i samband med att den nya hållplatsen byggs där.
Kommande hållplatser
Följande hållplatser kommer trafikeras av s-linjen längs den nya sträckan mellan Ruds bytespunkt och Välsviken station:
- Kronoskogsgatan
- Mosserudsgatan
- Lorensberg
- Granhult
- Basungatan
- Kronoparken centrum
- Kronoparkskyrkan
- Karlstads Universitet
- Klarinettgatan
- Välsvikens handelsområde
- Banvaktarvägen
- Välsviken station
Ny cykelväg på Lorensberg
Längs södra delen av Fogdemyrsgatan, mellan Skymnäsgatan och Mosserudsgatan, bygger vi en gång- och cykelväg. En säkrare cykelväg har länge efterfrågats, då det idag bara finns en smal trottoar längs gatan. Arbetet med den nya cykelvägen innebär att det tidvis kommer vara begränsad framkomlighet på sträckan.
Tidplan
- Första etappen av Karlstadstråket, mellan centrum och Rud, stod klar 2018.
- I december 2022 förlängdes Karlstadsstråket från centrum till Jakobsberg.
- 2024-2026 förlängs Karlstadsstråket från Ruds bytespunkt till Välsvikens station.
Just nu pågår arbete med gång- och cykelvägen längs Fogdemyrsgatan mellan Skymnäsgatan och Bergerudsgatan samt ombyggnation av hållplatsen Kronoskogsgatan. Trafiken regleras med trafikljus från och med vecka 9, 2025.
I östra delen av Fogdemyrsgatan pågår arbete med belysning längs den befintliga gång- och cykelvägen.
Det pågår också arbete längs Edsgatevägen, mellan hållplats Granhult och den befintliga gång- och cykelvägen vid korsningen Edsgatevägen och Televägen. Här kommer en ny gång- och cykelväg byggas som ska knyta ihop cykelstråken.
Under våren 2025 påbörjas arbete vid hållplatserna Kronoparkskyrkan, Universitet och Klarinettgatan. Det arbetet planeras vara klart hösten 2025.
Detta pågår också:
Fakta om projektet
Typ av projekt:
Infrastruktursprojekt
Vem äger marken:
Karlstads kommun
Vem bygger:
Karlstads kommun
Kommunens kontaktperson:
Jenny Karlsson, teknik- och fastighetsförvaltningen