
Skiss på bron från WSP.
Råtorp/Färjestad - Färjestadsbron
Genom att bygga en cykelbro mellan Råtorp och Färjestad kan vi knyta ihop Karlstads norra stadsdelar. Den nästan 290 meter långa bron är en satsning för att göra Karlstad till en attraktivare och mer tillgänglig cykelstad.
-
Kontaktcenter
Västra Torggatan 26, Bibliotekshuset
651 84 Karlstad
Öppettider: Måndag till fredag 08.00-16.30
Klart
Nu är bygget färdigt.
Binder ihop stadsdelar
Bron blir en tvärförbindelse mellan flera stadsdelar på varsin sida av älven. I västra och östra älvfårorna är det tätt mellan broarna men inte i den norra delen.
När bron är klar så knyts friluftsområden och stadsdelar på båda sidor älven ihop och ger ett fint rekreationsstråk. Boende i Skåre, Älvåker och Råtorp på ena sidan och på Färjestad och Rud på andra sidan, kan då nå flera stadsdelar och målpunkter snabbare och smidigare.
Ökad cykling för en bättre miljö
Att förenkla och främja det hållbara resandet är en del i kommunens översiktsplan och cykelplan. Med en cykelbro som förbinder de här två stadsdelarna hoppas kommunen att fler väljer att cykla.
Cykel är ett transportmedel som har stor potential att ersätta korta bilresor. Ökad cykling ger positiva effekter för miljön och klimatet, främjar folkhälsan, och även för den som inte cyklar blir det mindre trängsel, buller och avgaser. Det främsta sättet att få fler att välja att cykla oftare är att öka genheten i cykelnätet så att det blir smidigare och går snabbare.
Luftig bro med svindlande utsikt
Cykelbron svänger lätt och har en varierad bredd på mellan 5,3 meter och 7,3 meter. Bron är tänkt att ge ett luftigt intryck med sidoräcken av nät och en körbana av ihålig gallerdurk. När man är där bron är som högst, kommer man kunna ha näst intill fri sikt sex meter ner i älven genom gallerdurken.
Gallerdurken gör att mycket av den snö och regn som faller ner inte hamnar på gång- och cykelbanan utan åker rakt ner i älven. Något som gör det enklare att vinterväghålla. Men cykelbron kommer vara anpassad så att både mindre plogbilar och ambulans kan ta sig över. Dessutom är 100 centimeter av mittbanan tänkt att vara i tårplåt som inte är ihålig för att det ska vara enklare och skonsammare för bland annat hundar att gå på bron.
Tidplan
- Detaljplanen vann laga kraft i oktober 2017.
- Januari 2019 gav mark- och miljödomstolen tillstånd till brobyggnationen.
- 2021 ansökte kommunen om mer stadsmiljöbidrag för byggnationen och beviljades 35 miljoner.
- Byggstart hösten 2022.
- Bron invigdes 16 februari 2024 och är nu öppen för allmänheten.
- Kompletterande målnings- och asfalteringsarbeten samt återställning av grönytor och planteringar görs när vädret tillåter, våren 2024.
- OBS! Den 8 maj 2024 mellan klockan 13-17 kommer Färjestadsbron att vara avstängd, då det ska asfalteras på båda sidor om bron.
- Projektet ska vara helt klart i juni 2024.
Fakta om projektet
Typ av projekt:
Ny gång- och cykelbro
Vem äger marken:
Karlstads kommun
Vem bygger:
Karlstads kommun
Finansiering:
Projektet har till 50 procent bekostats av Trafikverket.